Je product is geweldig.
Je kan je klanten echt helpen.
Je spreekt je mensen, maar…
Toch kopen ze niet.
Wat is er aan de hand? Je bent er van overtuigd dat je ze echt kan helpen. Maar toch…
Bouwen aan vertrouwen
Mensen zijn van nature wantrouwig. Denk maar aan de uitdrukking ‘Wat de boer niet kent dat blieft ie niet’. Dus iets nieuws kopen, zonder dat je weet of het je echt gaat helpen. Dat willen we niet. En zekers Nederlanders, die houden helemaal niet van dat opgeklopte Amerikaanse gedoe van: ‘je kan deze aanbieding alleen in het volgende kwartier nog kopen en daarna is je kans voorbij’.
Voordat mensen overgaan tot het trekken van hun portemonnee als ze jou nog niet kennen, zal er heel wat moeten gebeuren. Ze moeten je leren kennen, ze moeten je sympathiek gaan vinden en ze moeten je gaan vertrouwen.
In marketingtermen in het Engels heet dat ‘Know Like Trust’.
Deze drie onderdelen zal je toekomstige klant moeten doormaken, voor ze misschien (!) klant bij je worden.
Know-factor
Know staat voor leren kennen. De eerste fase om een onbekende jouw klant te maken is door te zorgen dat ze je leren kennen. Je wilt dat je bij hen opvalt, dat ze je gaan volgen en dat ze weten wie jij bent.
Wil je beter bekend worden online (de Know-factor), dan kan je de volgende stappen toepassen:
- Gebruik gratis content om je expertise te tonen. Laat onbekenden zien dat jij ze echt kan helpen. Mijn blogs zijn daar een voorbeeld van.
- Zorg voor een gratis product, een weggever of lead magnet. Dit is een product dat men op je website kan krijgen in ruil voor hun naam en emailadres.
- Vraag mensen om jouw gratis product te delen.
- Bouw relaties met andere spelers zodat je ook toegang krijgt tot hun emaillijst bijvoorbeeld met een gastblog.
- Adverteer op je doelgroep voor je weggever. (Dit is een onderdeel van het KlantGenerator-programma)
Like-factor
Like staat voor ‘leuk’ vinden. Ik zeg liever sympathiek vinden. Als mensen je sympathiek vinden, blijven ze je volgen en krijg jij de mogelijkheid om jouw expertise verder te tonen.
5 manieren om te werken aan de ‘Like-factor’ zijn:
- Wees zichtbaar. Zorg dat je een gezicht krijgt op je sociale media profiel, bij je comments (klik hier om dit in te stellen). En wees natuurlijk zichtbaar op sociale media platforms.
- Wees jezelf en authentiek. Dit is niet eens zo eenvoudig. Ikzelf kan heel opgefokt zijn en over the top Dat ben ik ook, maar voor veel mensen lijkt dat alsof ik toneel speel. Wat is de manier dat jij wilt dat mensen je zien?
- Wees relevant met je informatie. Zorg dat je volgers het gevoel krijgen dat ze bij jou moeten zijn voor hun informatie.
- Wees genereus. Deel je content en deel ook de content van anderen op jouw sociale media. Door de content van anderen te delen, door comments te geven, door te liken, laat je zien dat jij open staat voor andere meningen en dat je niet bang bent voor concurrentie. Dat maakt je veel sterker als expert.
- Zorg voor social proof. Laat zien hoe je je klanten hebt geholpen. Mensen denken: als jij hem/haar kan helpen, kan je ook mij helpen. Zorg wel dat je cijfers eerlijk en verifieerbaar zijn.
Trust-factor
Trust is de derde factor. Mensen moeten je gaan vertrouwen en ook vertrouwen dat jij ze verder kan helpen. Als er geen vertrouwen is in jouw persoon of in jouw product, dan is de kans buitengewoon klein dat ze iets bij je kopen.
Vijf manieren om de ‘Trust-factor te verbeteren zijn:
- Wees consistent en hou je aan je beloftes.
- Neem testimonials van je klanten op. Lees de blog hoe schrijf je goede testimonials krijgt.
- Vermijd jargon. Ahhhhhhh. Eentje voor mij en vele online marketeers. Dit is echt een valkuil voor mij en ik blijf hier aan werken om minder jargon te gebruiken.
- Geef garantie. Durf je dat op jouw producten? Sta je er echt achter dat je garantie durft te geven? Op mijn producten krijg je altijd 30 dagen garantie.
En de laatste:
- Geef je beste informatie weg. Er is zoveel gratis informatie op internet, dat je je moet onderscheiden. Ook met je gratis informatie. In mijn webinar ‘Bouw versneld je emaillijst en krijg meer klanten met internet’ vertel ik je mijn hele methodiek hoe je succesvol je emaillijst kan opbouwen en kan inzetten. Het heeft jaren geduurd voordat ik deze methodiek zo eenvoudig kon visualiseren. Ik noem deze methodiek de KlantGenerator. Razend waardevol. En die methode geef ik gratis weg, omdat ik weet dat ik je ook met de inhoud kan helpen. Wil je deze volgen? Ga naar de webinars >>
Het woord is aan jou
Hoe doe jij het? Pas je de Know Like Trust methode bewust toe in je bedrijf, of is het nieuw voor je?
Laat het weten in de discussie onder deze blog. Zoals ik al hierboven schreef, mee praten is een manier om jou als expert zichtbaar te maken. Denk ook aan je foto (Ga naar Gravatar >>)
KlantGenerator
De Know-Like-Trust methode is een belangrijk onderdeel van het KlantGenerator programma. De online training waar je over mag nadenken. Wat geen onzinnig hoge prijs heeft, wat je wel helpt naar een volgend niveau? Meld je aan voor een van mijn webinars/online trainingen. Ik vertel je er meer over en ook hoe ik je daar het beste bij kan helpen.
Ga naar KlantGenerator.nl/Webinars voor de laatste data en tijden.
Like, comment, share
Alvast dank
Veel succes,
Bastiaan de Koning
3 Reacties op "15 Manieren om ‘Know Like Trust’ te verbeteren"
Ik ben heel erg zichtbaar, en toch mag mijn maillijst altijd weer sneller groeien 🙂
Dus ik ga zeker luisteren naar je webinar!
Ik vind het lastig! Ik werk er aan, door te bloggen, vloggen, een wetgever, maar het kan meer!
Iets weggeven van jezelf vind ik het lastigste. Ik probeer in te spelen op het moment, maar vraag me altijd af, waar zou mijn doelgroep behoefte aan hebben. Welke nieuwsbrief ‘gaat het maken’.
De aanhouder wint….
Thanks voor de tips Bastiaan!
Online zichtbaar zijn werkt heel goed voor mij. Mensen leren je gezicht en je werk kennen. Ze lezen je commentaren en reageren op je blogs. Vooral testimonials en referenties op je site geven vertrouwen. Die moet je dus zeker ook vragen aan klanten en opdrachtgevers!