Hoe wil jij jouw online training gaan verkopen?
Deze vraag stel ik altijd aan mijn coachklanten voordat ze hun training gaan maken.
Als je nog niet weet hoe jij je online training gaat maar vooral ook kan verkopen, wordt het lastig om je cursus aan de man te brengen. Goed om daar vooraf al eens over na te denken.
In deze blog behandel ik 7 methodes om je online cursus te verkopen. Iedere methode heeft een verschillend succespercentage. En niet iedere methode is geschikt voor iedere training.
1. Verkopen met emails
Je kent ze wel die emails. We hebben er allemaal een hekel aan en toch blijven ze maar komen. Er zijn 2 varianten. De eerste is helder. Direct een aanbod voor een product. Zelf vind ik deze nog het eerlijkste. Je wilt het of niet. Verkoop vanuit een email kan je af en toe doen wanneer je een scherp aanbod hebt dat je snel onder de aandacht moet brengen.
De tweede variant popt steeds meer op. Lange levensverhalen met… een aanbod voor het een of ander. Je moet je eerst door lange teksten heen worstelen om er dan achter te komen dat ze je feitelijk iets willen verkopen. Wijze lessen, weinig wol. Het spreekt mij niet aan.
2. Verkopen door video’s
Simpel en effectief. Geschikt voor goedkopere producten. Stuur je potentiële klant naar een video waar je uitleg geeft over je training. Het rendement is relatief laag. Maar je hebt er ook geen omkijken naar. Bij hoge volume kijkers, verkoop je ook producten.
3. Verkopen vanuit een live webinar
Een live webinar met interactie is een effectieve manier om je product aan de man of vrouw te brengen. Het prijspeil van je online trainingen kan stukken hoger liggen. Hoe meer interactie, hoe makkelijker het wordt.
4. Verkopen vanuit automated webinars
Ik vind het vervelend om er achter te komen dat ik naar een opgenomen webinar zit te kijken waarbij gedaan wordt alsof het echt live is. De zogeheten evergreen webinars. Je herkent ze direct. Meestal beginnen ze binnen een uur nadat je de advertenties zag. Of je kan kiezen uit 3 verschillende data. De trainer is niet in beeld, want dan kan je zien dat het tijdstip niet klopt (dag/nacht). Vragen worden niet beantwoord, hoewel je vraag wel lijkt te zijn opgenomen inde chat. Ik moet ze nageven, het kan echt heel geavanceerd.
5. Verkopen na een challenge
Een challenge is een mooie gelegenheid om je doelgroep in actie te krijgen. Hoe meer ze in actie komen, hoe meer ze de volgende stap ook willen. Challenges zijn erg effectief om duurdere producten te verkopen. Maar onderschat het werk van een challenge niet. Zowel de voorbereiding als de challenge zelf.
6. Productlanceringen
Lanceren is een zeer beproefde vorm van online trainingen aanbieden. Enkele keren per jaar zet je de winkel open en laat je nieuwe klanten toe. Zeer effectief, maar… Onderschat zeker het werk van een lancering niet. Een lancering voorbereiden en goed doen kost meerdere maanden. En gedurende de lancering van 1 a 2 weken ben je met weinig andere dingen bezig. Lanceringen zijn geen beginnersmateriaal.
7. Verkoop vanaf het podium
De laatste vorm die ik wil noemen is verkoop vanaf een podium. Hoe beter de interactie, hoe makkelijker je verkoopt. Verkopen vanaf een podium is misschien wel de makkelijkste manier als jij je gemakkelijk voelt op dat podium. Tijdens je verkoopverhaal voel je direct aan wat de gemoederen zijn in je publiek. Lik op stuk ten aanzien van jouw performance. Je moet natuurlijk wel eerst die zaal gevuld krijgen.
Conclusie
Wat je ook kiest, alles staat en valt met het aantal mensen dat je mail leest, je video ziet, je webinar bezoekt, meedoet aan je challenge of in je zaal zit.
Dat betekent dat er altijd een voor-vraag is: ‘Hoeveel mensen kan jij mee laten doen?' Het antwoord hangt af van het aantal mensen dat jij op je mailinglijst. Zonder mailinglijst wordt het een kostbare zaak met hoge advertentiekosten.
Met een mailinglijst kan je je volgers warm maken om mee te doen met jouw keuze. Dat is een stuk makkelijker telkens opnieuw te adverteren.
Beste tip van vandaag: Blijf altijd bouwen aan je mailinglijst!
Hoe wil jij jouw online trainingen verkopen?
In deze blog geef ik je de meest gebruikelijke vormen om je producten aan te bieden. Natuurlijk zijn er nog meer methodes zoals affiliates, adverteren, bundelen. Deze methodes vragen weer andere kwaliteiten en ook samenwerkingsverbanden.
Welke methode of methodes kies jij voor de verkoop van jouw online product? Praat mee hier onder de blog.
Succes en groet,
Bastiaan