In de afgelopen 6 jaren heb ik heel veel online programma’s gemaakt. Online leeromgevingen of lesprogramma’s. Daarnaast zijn er zeker 25 verschillende ebooks en weggevers uit mijn handen gekomen.

Zeker in de beginjaren is dat niet allemaal even soepel gegaan. Ik heb vele fouten gemaakt. Zeker in de beginjaren. Ik was er van overtuigd dat ik het beste deed. Nu terugkijkend zie ik wat ik veel en veel beter had kunnen doen. Maar dat is niet erg.

Van fouten kan je leren. Zo zinvol om stappen te zetten. Zonder fouten kom je niet verder. Wil je sneller vooruit, leer dan van andermans fouten, en voorkom dat jij dezelfde leercurve gaat bewandelen.

Naast mijn eigen programma’s en producten heb ik nog vele tientallen weggevers van andere ondernemers gezien en beoordeeld. En met het aantal online programma’s waar ik toegang toe heb, zou ik mijn Netflix abonnement direct op kunnen zeggen. Hoewel ik bij dat laatste niet denk dat mijn dochters dat gaan waarderen.

Afgelopen maand hield ik een 5 daagse challenge: ‘Maak in 5 dagen een nieuwe weggever voor op je website’. Het was een zeer geslaagde challenge bleek uit de positieve reacties die ik van de deelnemers kreeg.

En ook tijdens deze challenge bleek dat menig deelnemer viel voor dezelfde fouten die zo vaak voorkomen. Fouten die jij na deze blog kan vermijden en voorkomen!

4 Fouten bij het maken van online programma’s en weggevers

In deze blog heb ik de 4 meest voorkomende fouten voor je op een rijtje gezet. Wellicht herken je je hier wel in. En nog beter, probeer bij jouw volgende je online (en offline) product te voorkomen dat je een van deze fouten ook gaat maken.

Fout 1 – Twijfelen en niet in actie komen

De eerste fout is dat je blijft twijfelen over wat je gaat maken. Je schrijft allerlei ideeën op. Je houdt brainstormsessies. Je hebt een schrift vol aantekeningen. En bij elkaar heb je het gevoel dat je heel goed bezig bent. Want al deze ideeën kan je ooit nog eens uit gaan werken tot een geweldig product.

Maar kijk je aan het einde van deze denk-sessies naar wat er echt ligt, dan is het niet verder dan de ideeënfase gekomen. Ondanks alle ideeën ben je nog niet echt in actie gekomen. Je online programma of je weggever blijft een idee dat je nu nog eens moet gaan maken…

Stop met twijfelen en doe! Liever een mager product dan helemaal geen product. Want ook van het maken leer je hoe je de volgende keer het beter kan doen.

Fout 2 – Te complex maken. Hou het simpel!

Je hebt zoveel kennis die je kan delen. Maar zit jouw klant of toekomstige klant daar nu echt op te wachten? Als je naar de garage gaat wil jij dan een uitleg over hoe de transmissie van de motor op de assen werkt? De meeste mensen zijn daar niet in geïnteresseerd.

Hou het simpel voor je klant. Daarmee maak je het ook makkelijker voor jezelf om het te maken. Hoe lastiger jij het vindt om te maken… Hoe lastiger het voor je klant is om het te begrijpen. Niet doen dus.

Fout 3 – Denken dat je meer kennis nodig hebt

Onzekerheid is mij zeker niet vreemd. Ik heb moeten leren en ervaren dat ik echt heel veel kennis heb over online marketing. In mijn begin dagen twijfelde ik daarover. Dan was ik uren aan het Googlen om meer informatie te krijgen. Want ik zou niet willen dat ik onvolledig was.

Ik ben er van overtuigd dat jij op je vakgebied veel meer kennis hebt dan je nodig hebt om de meeste mensen, ondernemers of bedrijven te kunnen helpen. Zeker in je online programma’s of weggevers.

Zet voor jezelf een grens. Bij het volgende product dat je maakt, mag je niets met Google opzoeken. Doe het maar uit je hoofd! Daar zit kennis genoeg in.

Fout 4 – Blijven perfectioneren en niet online zetten.

En dan heb je de eerste versie van jouw online programma af of jouw weggever af, en dan ga je twijfelen. Het kan toch beter. De tekst is niet echt lekker geschreven. Misschien moet er nog iets bij. Misschien moet je het toch helemaal omgooien…

En zo sterft jouw nieuwe online product een vroege dood. Want met perfectionisme komt het nooit online.

Denk aan Microsoft met hun eerste versie van Windows. Was dat een volwaardig product? Echt niet. Het barste van de fouten en de bugs. Maar door het online te zetten konden ze het verbeteren tot een van de best verkochte programma’s ooit.



HET FUNDAMENT VAN JOUW ONLINE CURSUS

Wil jij een echt goede online cursus maken, die je zeker kan verkopen? Waarvan je weet dat de mensen hem willen hebben. Waarmee je weet hoeveel extra inkomen je kan verdienen per maand?

Dan is de training: ‘Start jouw online Cursus' helemaal voor jou.

>>> Tijdelijk van € 197 voor slechts € 47. Meld je aan >>>



Herken jij je in deze fouten? Of kan jij nog een veel voorkomende fout toevoegen die jij vaak ervaren hebt? Welke fout ga jij de volgende keer voorkomen om te maken?

Veel succes!

Bastiaan


Bastiaan
Bastiaan

Hi, ik ben Bastiaan de Koning. Online Marketing Trainer, Spreker, Coach, Kajabi Expert, Oprichter Kajabi-Users.nl en de Kajabi-iDeal betaalplatform LinktoPay. Ik adviseer mkb en ondernemers hoe je snel professionele online cursussen kan maken en kan verkopen, binnen een professionele cursus omgeving.

    10 Reacties op "Fouten bij het maken van online programma’s, ebooks, weggevers"

    • Jessie | Business Blog School

      Mooie uitdaging voor mij: niets in Google opzoeken. Een weggever schrijven vanuit de kennis die ik al heb. Iets anders wat ik herken: ik maak het al snel te complex. Bedankt dus voor de tips!

    • Jolanda Touw

      Bastiaan,
      Dank voor je tip om mijn foto toe te voegen aan het bericht. Even testen of hij er nu bij staat…

      • Bastiaan

        Ik ze hem nog niet hoor 😉

    • Wendy

      Van je fouten leer je het meeste!
      Door dingen te doen en uit te proberen leer je of iets bij je past of niet!
      Ook zo bij de online zichtbaarheid in welke vorm dan ook!
      Lekker aan de slag en dan leren van hoe het je is bevallen!
      Goede tips Bastiaan!

    • Anita Brinkman

      Ik herken heel goed de fout het te complex te maken. Blijkt ook een ding te zijn van hb-en om het geheel te willen snappen. Dat deel zat ik in ontkenning. Nu schrijf ik daar juist makkelijker over. Was dus ook een doelgroep ding. Ik heb vaker tips gelezen voor dit maar nu ineens valt wel het kwartje als je zegt als je met de auto bij de garage komt… ik ben dan dat ik precies wil weten wat er is en moet het snel en eenvoudig opgelost kunnen worden. Daar ga ik meer mee doen. Thx

      • Bastiaan

        Hi Anita,
        Wat mooi dat zo’n voorbeeld zo verhelderend kan zijn. Veel succes! Keep it Simple!

    • Jolanda Touw

      Enig perfectionisme is ook mij niet vreemd;-). Vier keer per jaar stuur ik gratis Ontspannen werken tips. In het begin deed ik er weken over om een tip te schrijven. Nu schrijf ik hem in een of twee ochtenden en reserveer ik nog een dagdeel voor herschrijven, beeldmateriaal zoeken en overzetten in MailChimp en verstuur ik hem. Het kan altijd beter maar ik zeg nu wat eerder tegen mezelf: ‘Het is goed genoeg.’

      • Bastiaan

        Dat is een mooie opmerking en vraagt ook wat lef. ‘Het is goed genoeg.’ En dan er uit er mee!

    • Leanne

      Ik ben soms te actief en productief. Risico is dat het te snel en niet af genoeg is. Dan vergt het later perfectioneren en grammatica politie 😉

    • Marjorie

      Een bekende fout van mezelf: uitstellen. En dan in de stress schieten omdat het toch meer tijd kost dan ik dacht en er wel een deadline ligt…

Reacties zijn gesloten.