Stel je eens voor dat jouw ideale klant jouw website bezoekt en jouw lead magnet ziet. En dat hij dan zegt:

Wow, wil je mij informeren? Dit is mijn emailadres!

Wat voor verschil zou dat maken binnen jouw onderneming? Hoe veel makkelijker kan je klanten krijgen als je bezoekers zich zelf al aanmelden op jouw mailinglijst?

Dat kan je makkelijk realiseren met een Onweerstaanbare Lead Magnet (of klantmagneet, giveaway, online weggever)

“Een lead magnet is een onweerstaanbaar waardevol cadeau voor je ideale bezoekers dat je weggeeft in ruil voor hun emailadres en meestal ook hun naam”

Wanneer je bezoekers op je website op je mailinglijst wilt krijgen, zal je daar iets voor moeten geven. De tijd dat mensen zichzelf aanmelden is voorbij!

Lead Magnet voor onweerstaanbare lead magnets

Wat is een lead magnet?

Een lead magnet is een specifiek, waardevol cadeau in ruil voor een emailadres. Dit cadeau krijgen ze direct na hun aanmelding en is meteen bruikbaar. een lead magnet zorgt dat je bezoeker geholpen wordt met een relevant probleem.

Het doel van een lead magnet is om zoveel mogelijk ideale nieuwe potentiële klanten te krijgen. Dat is een mond vol. In simpel taalgebruik: het doel van een lead magnet is zoveel mogelijk bezoekers op je mailinglijst te krijgen.

10 Nederlandse Lead Magnet voorbeelden

Zo hoort het dus niet!

Herken deze nog?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief - fout lead magnet of klantmagneet

Ja, ook dit is een lead magnet of klantmagneet. En een schoolvoorbeeld van hoe het niet moet. Helaas zie je ze nog steeds heel veel. En op de achtergrond zie je gefrustreerde ondernemers die niet snappen dat ze geen nieuwe mensen op hun mailinglijst krijgen.

Een nieuwsbrief is geen aanleiding meer voor mensen om zich aan te melden. In een enkel geval daargelaten bij celebrities of grote bedrijven.

Deze lead magnet werkte 10-15 jaar geleden nog wel. Toch kom je deze oproepen nog steeds op heel veel websites tegen. Ondernemers of bloggers die je vragen om in te schrijven voor hun nieuwsbrief. Heb jij dat ooit gedaan? Ingeschreven alleen maar voor een nieuwsbrief? Waarschijnlijk niet…

Een lead magnet kan kort en eenvoudig zijn.

Een misvatting die ik vaak tegenkom, is dat ondernemers bij hun eerste lead magnet denken dat ze alles uit de kast moeten halen. Er is al zoveel gratis te krijgen op internet dat je heel veel moet leveren om op te vallen of succes te hebben.

Niets is minder waar.

Een lead magnet kan heel kort en eenvoudig zijn.

Er is maar één reden dat mensen een lead magnet willen hebben. En dat is niet de lengte of complexiteit of mega grote hoeveelheid content die ze gratis krijgen.

Een lead magnet moet relevant zijn voor de ideale bezoeker van jouw site.

Dat betekent dat je de juiste bezoeker moet aanspreken, met het juiste probleem en de juiste oplossing.

Als jij jouw ideale klant kan helpen met een relevant specifiek probleem en er voor zorgt dat hij of zij dat binnen 5 minuten opgelost kan krijgen nadat hij of zij een emailadres heeft gegeven, dan heb je een winnaar!

10 Lead Magnet Ideeën en Voorbeelden

Alles wat je weggeeft in ruil voor een emailadres is een lead magnet. Het ene weggeefcadeau zal beter werken dan een andere. Ik denk niet dat het zinvol is om alleen maar buitenlandse lead magnets te tonen. Wij voelen ons in Nederland toch anders en niet zo ‘Amerikaans'.

Daarom volgt hier een lijst met 10 Nederlandse Lead Magnet voorbeelden voor 10 uiteen lopende producten. Bij ieder voorbeeld geef ik aan waarom het wel of niet een goede lead magnet is. Let's Go!


1. PDF, Ebook, Rapport, Whitepaper of ander digitaal document

Een van de meest gebruikte lead magnetvormen is het sturen van een digitaal document. Meestal in de vorm van een download. Dit kan een Ebook zijn, of vaak ook PDF genoemd, daarnaast worden vele andere namen gebruikt zoals rapport, whitepaper, resource.

Ben Tiggelaar

Op de website van Ben Tiggelaar vind je wat meer naar onderen een klein kader waarin hij zijn lead magnet aanbiedt. Het ebook MBA in één dag. En daarbij 10 dagen praktische inzichten en tips.

Onduidelijke optin voor lead magnet of klantmagneet

Technisch gezien schort er van alles aan deze lead magnet. De lay out is slecht. Je moet als 45plusser een leesbril hebben om het te kunnen lezen. En je hebt geen idee wat je nu eigenlijk krijgt.

Ben Tiggelaar zal er echter wel mee wegkomen. Hij heeft een grote schare volgers en trekt volle zalen. Waarschijnlijk weten de bezoekers van zijn site met wie ze te maken hebben en melden ze zich daarom aan.

Als je jouw online bedrijf aan het opzetten bent en niet zo bekend bent als Ben Tiggelaar, voorkom dan dat jouw lead magnet er uit ziet als deze. Dit is een No-Go.

Winst . nl van Eelco de Boer

Eelco de Boer is een online marketeer die het wel snapt. Zijn primaire marketing is verkopen via webinars en daar gaat zijn grootste lead magnet ook over.

Download ebook winstgevende webinars - lead magnet optin

Een grote banner met een minimale hoeveelheid tekst biedt hij zijn lead magnet aan. Winstgevende Webinars. Hij kan het, en als jij webinars wilt geven, is dit jouw startpunt.

2-staps optin voor lead magnet en ebook

De lead magnet heeft en 2-staps optin. Dat betekent dat je op de knop ‘Download Hier’ moet drukken om verder te gaan. Vervolgens opent er een popup venster waar je je gegevens kan achterlaten.

Dit is een zeer simpele en zeer effectieve lead magnet.


2. Videotraining

Iedereen kan video maken tegenwoordig. Moeilijk is het niet meer: Pak je smartphone, zet de camera aan en spreek. Vervolgens kan je smartphone de video rechtstreeks op Youtube, Facebook of vele andere platforms zetten.

Video is prima geschikt als lead magnet. Bijgaand het voorbeeld van Masterfunnel . nl

video lead magnet 2-staps optin

Een korte video legt uit wat je ‘aan de andere kant’ krijgt. En er is een duidelijk call-to-action knop. Ook dit is een 2-staps optin.


3. Webinar

Webinars zijn hot! Er zijn twee vormen van webinars: live webinars waarbij je daadwerkelijk aanwezig bent. Hiervoor heb je een korte aanmeldperiode, maximaal enkele dagen. En je hebt webinars die in een replay zitten. Meestal worden ze gebracht als live, ook al zijn ze dat niet echt.

webinar lead magnet - gratis webinar als klantmagneet

Op de site van topseksleven . nl Biedt Mark Meijers een webinar aan. De pagina zit goed in elkaar. Vlotte foto, expertise, wat leer je tijdens dit webinar, 2-staps optin, de voordelen om het webinar te bekijken onder de video. En het probleem, vroegtijdige orgasmes bij mannen, zal ongetwijfeld vele mannen aanspreken.


4. Toolkit, Resources

Mensen willen praktische oplossingen. Daarom zijn lijstjes, overzichten met goede producten, overzichten van producten die jij gebruikt altijd interessant. En deze lijst kan je op ieder moment maken en updaten.

sidebar optin - standaard lead magnet voor toolkit

Op de pagina vaan lifecoachphil . nl zie je een al weer wat ouderwetse manier van het aanbieden van een lead magnet. Links op de pagina staat veel informatie over de dame in kwestie. Rechts staat de opt in voor haar lead magnet. Een toolkit met oefeningen om te stoppen met piekeren en lekkerder in je vel te zitten.

De opt in is niet heel specifiek. Zo staat er dat je direct resultaat hebt in korte tijd. Dat lijkt mij een contradictie. Waardoor het juist vager wordt dan verhelderend.

Indien je net begint, is de opzet van deze pagina met de lead magnet een voor de hand liggende oplossing.


5. Gratis Consult

Coaches, trainers, advocaten eigenlijk iedereen die andere mensen van advies voorziet kan een gratis eerste consult aanbieden als lead magnet.

Op de pagina van Openbewustzijn . nl laten ze je kennismaken met een mindful coachgesprek. Daarbij kan je direct aangeven op welke tijdstippen je beschikbaar bent voor dat gesprek.

gratis consult als lead magnet of klantenmagneet

De opzet en het idee is prima. De uitvoering kan een stuk moderner. Er zijn online tools beschikbaar waar je bezoeker direct een consult kan inplannen. Dan staat het meteen in jou en hun agenda. Als tweede is bij deze lead magnet niet duidelijk waarom ik mij moet aanmelden voor een consult. Als het alleen is om te ‘ervaren’ wat zo’n coachinggesprek is, dan is dat erg weinig reden om dit te doen. Bied een oplossing! Hoewel, dat is misschien te directief en niet mindful…


6. Proefperiodes

Abonnementen en software lenen zich prima voor een proefperiode. Dat kan ook met een online training. Laat mensen ervaren met jouw producten en laat ze daarna pas beslissen of ze met je verder willen of niet.

geef proefperiode weg als klant magneet of lead magnet


7. Live Events

Een gebruikelijke marketing methode is om mensen eerst naar een live event te laten komen. Dat kan een kleine live training zijn van enkele uren, een netwerkborrel of zelfs een meerdaags event.

gratis live event of gratis training als klantmagneet of lead magnet

OpenCircles is een van de ondernemingen die (tot juni 2016) meerdere keren per jaar een gratis event houdt van 2 dagen.

Ook hier een 2-staps optin met een duidelijke urgentie door de countdown klok in beeld. Weinig over te zeggen. Als je 1.000-1.500 mensen per gratis training binnenhaalt meerdere keren per jaar, dan snap je dit kunstje.


8. Korting, Coupon of Gratis Verzending.

Voor winkeleigenaren zijn kortingscodes en zeer gebruikelijke manier om nieuwe aanmeldingen binnen te halen. Op de pagina van Groupon krijg je nog voordat je de pagina te zien krijgt een grote popup te zien.

geef korting of coupon in ruil voor emailadres lead magnet voorbeeld Groupon

Je krijgt direct 10 euro korting inclusief kortingscode te zien. Om de pagina te gebruiken (en dus ook de kortingscode) moet je direct je emailadres achterlaten.

Indirect kan je stellen dat het gebruik van de Groupon pagina de lead magnet is.


9. Testen en Surveys

Heb je een product waarbij mensen willen weten wat hun niveau is? Laat ze dan een test maken. In ruil voor hun emailadres krijgen ze dan de uitslag en eventueel meer informatie. Hoe goed is je Engels, hoe goed is je kennis van Facebook, hoe hoog is je IQ?

laat je bezoeker een test maken, testresultaten als klantmagneet of lead magnet

De NTI . nl heeft meerdere tests. Je kan snel en eenvoudig je IQ testen. En dat willen veel mensen maar wat graag weten.

stuur de uitslag van de test toe per email - klantmagneet

Nadat je de test gemaakt hebt (ik deed hem blind en zit nog op MBO niveau) krijg je summier de uitslag en kan je jouw score vergelijken met andere mensen in die week. De weekscore suggereert een actuele lijst voor vergelijkingen. Wellicht is dat ook zo. Maar voor en goede statistiek zou je alle eerdere scores meenemen. De weekscore komt meer over als een schaarste of urgentie trigger.


10. Checklist

Het laatste voorbeeld is de checklist. Laat ik eindigen met een van mijn eigen lead magnets en optins. Deze lead magneet is een checklist om snel te zien of jij een goede lead magneet hebt. Eigenlijk is het een lead-magnet-avant-le-lettre of een Droste-effect lead magneet. Hij gaat over wat hij ook feitelijk is. Een beter voorbeeld kan ik dus niet geven 😉

roadmap2independence-ja-nee

De lead magnet is een beschrijving inclusief voorbeelden van de 10 grootste fouten die zelfstandig ondernemers en ZZP'ers maken in hun eigen lead magnet. En daarnaast is het een 10 punten checklist om de perfecte lead magneet om te zien of jij wel of geen goede lead magnet hebt.

De voordelen zijn duidelijk in beeld gebracht: voorkom de grootste fouten. En de bezoeker moet kiezen tussen: Ja, ik wil het en Nee, ik heb al genoeg klanten. Dat laatste wil niemand kiezen. Nog een extra trigger om je toch in te schrijven. Ook dit is een 2-staps inschrijvingsformulier. En deze pop-up wordt alleen getriggered op deze pagina op het moment je de pagina wilt verlaten. Een zogeheten exit-intent-pop-up.

Heb jij een goede Lead Magnet?

Er zijn vele en dan ook vele verschillende aanmeldcadeau's weg te geven. De enige grens bij het maken van een lead magnet ligt bij je eigen fantasie.

Heb jij een lead magnet? En hoe converteert jouw lead magnet?

Krijg jij ook iedere dag 5 of 10 nieuwe aanmeldingen binnen?

Nee? Dan wordt het tijd eens kritisch naar jouw lead magnet te kijken!

Hoe beter een lead magnet bij je ideale klanten aansluit, hoe beter deze zal converteren. Of anders gezegd, hoe meer bezoekers zichzelf aanmelden voor jouw mailinglijst. En dat is wat je als online ondernemer wilt. Want hoe meer mensen op je mailinglijst, hoe meer potentiële klanten.

Dit is het!

Blijf gefocust, blijf groeien en inspireer de mensen om je heen!

Bastiaan


Bastiaan
Bastiaan

Hi, ik ben Bastiaan de Koning. Online Marketing Trainer, Spreker, Coach, Kajabi Expert, Oprichter Kajabi-Users.nl en de Kajabi-iDeal betaalplatform LinktoPay. Ik adviseer mkb en ondernemers hoe je snel professionele online cursussen kan maken en kan verkopen, binnen een professionele cursus omgeving.

    1 Reactie op "10 Nederlandse Lead Magnet Ideeën en Voorbeelden"

    • André Winkelhorst

      Prima Blog Bastiaan, waarvoor dank!

Reacties zijn gesloten.