Ik sprak laatst met een groep ondernemers over hun online activiteiten. Hun reacties komen je waarschijnlijk wel bekend voor…
- Ik heb ooit wel een website laten maken, maar veel gebeurt daar niet op.
- Ik heb ooit wel geblogged, maar ik vond het veel werk en het was niet duidelijk wat het nu eigenlijk opleverde.
- Ik heb een ebook als giveaway, weggever, klantmagneet of lead magnet maar toch ik maar weinig nieuwe mensen op je mailinglijst.
- Online ondernemen is lastig, kost veel werk en levert maar weinig op.
Dit is het stadium waar de meeste zelfstandig ondernemers staan. Een verouderde website, een niet actieve blog, een ebook wat niet aanslaat en een kater omdat internet niet leverde waar ze op gehoopt hadden.
Een beperkte groep ondernemers neemt de volgende stap. Ze snappen dat ze meer moeten doen op het internet en gaan daarom cursussen volgen over Facebook marketing, het houden van webinars, het maken van online programma’s. En bij een te groot gedeelte van deze actieve groep online ondernemers verzandt dit met de opmerking: Ik heb daar wel en training over gevolgd, maar ik doe er niets mee, want ik weet niet hoe ik dit moet inzetten.
En slechts een handvol ondernemers weet de stap te zetten naar een succesvolle en winstgevende online onderneming.
Waar sta jij met jouw online ondernemingsactiviteiten?
Misschien is het wat confronterend? Maar het is goed om even stil te staan waar jij nu eigenlijk staat met jouw online onderneming. Wat wil je? Wat is je doel?
In de vorige blog ben ik ingegaan op de reden waarom ik denk dat iedere zelfstandig ondernemer een online onderneming moet hebben. Ga naar: Wees Creatief, Productief en word Onafhankelijk.
Als jij de keuze hebt gemaakt om jouw bedrijf goed online te positioneren zodat jouw online onderneming voor jou werkt en niet andersom, dan wil ik je graag helpen met de volgende stap. Het hebben van een goede online strategie.
Jouw Online Business Roadmap
De online business roadmap is het pad van een willekeurige bezoeker op internet tot een levenslange klant. In het volgende schema zie je de volledige roadmap voor een online onderneming.
Wellicht komt dit schema overweldigend over en zie je allerlei termen staan die je nu nog niets zeggen. Dit licht ik in het vervolg toe.
Het bijzondere van dit pad is dat je het op verschillende manieren kan bewandelen: Als potentiële klant. Als onwetende zelfstandig ondernemer (zoals bijna iedere ondernemer doet, en dit is echt de slechtste keuze). Als doordachte online ondernemer.
Wanneer jij jouw online onderneming gaat vormgeven, stel ik voor dat je dit schema voor ogen houdt. Het geeft inzicht in wat je moet doen, wat je al hebt gedaan en waar je naar toe gaat.
Hoe loopt jouw potentiële klant over de roadmap?
Laten we dit pad eens doorlopen als potentiële klant.
- Een willekeurige persoon ziet iets van jou online (of offline) en maakt de keuze om naar je website te gaan. Dit is je traffic. En kan van alles zijn: zoekmachines, social media, emails, verwijzingen etc.
- De persoon is een bezoeker van je website geworden en komt door de links uit de eerste stap op jouw homepage, je blog of een daarvoor bedoelde landingspagina.
- Op deze pagina wordt de gevraagd om zijn/haar naam en emailgegevens achter te laten. Dit is de zogeheten Optin. Maar niet voor niets. Niemand laat zomaar zijn privé gegevens achter. Daar moet je wel iets voor geven. Dat heet een lead magnet.
- De lead magnet, weggever, klantmagneet is een cadeau in ruil voor naam en emailadres. Dit cadeau moet direct aansluiten bij de behoeften van je bezoeker anders zal hij/zij het niet willen hebben.
- Nadat je bezoeker zich ingeschreven heeft wordt het een volger en komt de bezoeker op je mailinglijst. Dit handel je af met een autoresponder. Omdat moment kan je je nieuwe volger gaan mailen. Voor mijn sites gebruik ik ActiveCampaign.
- Om de bezoekers te schiften in betalende klanten en potentiële klanten, bied je ze een goedkoop product aan. Dit heeft een tripwire en heeft als belangrijkste doel, echte klanten te vinden.
- De echte klanten kan je vervolgens door leiden naar je producten. Je main-product. Dit is het product waar jouw online onderneming echt op draait.
- En de zeer geïnteresseerde klanten kan he vervolgens meenemen in je high-end producten. De duurdere trainingen of coaching.
- Sommige klanten kopen alles. Uiteraard zal niet iedere volger klant worden en zal niet iedere klant ook de vervolgproducten kopen. Daarom wil je vanaf ieder stadium een retourpad hebben naar je andere producten. Op deze wijze houd je klanten voor het leven.
Hoe loop jij over deze Roadmap?
Laten we eens terugkijken naar het begin van deze blog.
- De meeste zelfstandig ondernemers hebben wel een website maar deze is niet ingericht voor hun klanten.
- Ze hebben wel een blog, maar deze draagt niet bij aan hun onderneming.
- Ze hebben misschien wel een lead magnet, maar deze wordt zelden gedownload omdat het de bezoekers niet aanspreekt.
Wat de meeste ondernemers missen binnen hun online activiteiten is de samenhang. De strategie tussen de verschillende onderdelen.
Hun online activiteiten zijn als los zand bij elkaar geveegd. Ze hebben geen goede strategie hun online onderneming. Laat staan dat de verschillende onderdelen en producten op elkaar zijn afgestemd.
Daarom is online ondernemen voor de meeste zelfstandig ondernemers synoniem voor aanmodderen.
Dit is het!
Blijf gefocust, blijf groeien en inspireer de mensen om je heen.
Bastiaan