Stel jezelf eens voor op een netwerkbijeenkomst.
Je loopt van persoon naar persoon in de hoop dat je nieuwe potentiele klanten tegenkomt. Maar je wilt jezelf ook niet opdringen. Verkopen tijdens een netwerkbijeenkomst voelt als een no-go.
Hoe zou het zijn als je jezelf helemaal niet hoeft te verkopen?
Hoe zou het zijn als iemand als een klant jouw bedrijf aanprijst en zelfs zorgt voor nieuwe klanten? Dat is relaxed verkopen!
Bekijk de video
Een goede testimonial is sterker dan jezelf aanprijzen
Ben je wel eens op zoek geweest naar een stucadoor voor je huis? Of een klusjesman? Grote kans dat je rondgevraagd hebt. Op basis van de reacties die je kreeg heb je waarschijnlijk de een wel gebeld en de ander niet.
Dat is de kracht van een verwijzing.
Een testimonial is zo'n verwijzing voor je bedrijf op je website. Ze zorgen voor meer geloofwaardigheid van jouw bedrijf. Ze verkopen jouw producten zodat nieuwe potentiele klanten met je willen werken.
Maar een slechte testimonial werkt tegenovergesteld.
Mierzoete verwijzingen zijn niet meer geloofwaardig:
“Bastiaan is de allerbeste coach die er is”
“Bastiaan heeft mij zoveel geleerd, het was werkelijk fantastisch!”
Jakkes!!!!!
Ook al is het waar (gna gna)… Niemand gelooft dat.
[bctt tweet=”One customer well taken care of could be more valuable than $ 10,000 worth of advertising – Jim Rohn” username=”Roadmap2indep”]
[bctt tweet=”When you treat your customers with respect, they will do your marketing for you, for free” username=”Roadmap2indep”]
[bctt tweet=”The best compliment you can give is a referral ” username=”Roadmap2indep”]
Tip 1: Laat met je testimonial zien wat de toegevoegde waarde van je bedrijf is.
Hoe schrijf je een goede testimonial?
Een goede en overtuigende testimonial laat zien wat de impact is van jouw dienst of product voor je klant of je klant’s bedrijf. Het toont wat je potentiële klant van je kan verwachten.
Bijvoorbeeld:
“De sessies die hij met ons team deed, zorgde direct voor meer begrip onderling. Ons team werkt weer als een eenheid. Met de tips die we kregen signaleren we onderlinge spanningen veel eerder en kunnen we ze snel aanpakken voor het weer escaleert.”
Om een goede overtuigende testimonial te krijgen, vraag aan je klant waarom ze je willen inhuren. Wat was het probleem waar ze mee zaten en hoe heb je ze geholpen? Wat voor impact had dat op hun bedrijf of persoon?
Tip 2: Neem in je goede testimonial de bezwaren weg
Iedereen heeft bezwaren in zijn hoofd. Het maakt niet uit wat je koopt of aanschaft, er zijn altijd bezwaren. Als je met een nieuw bedrijf gaat werken, zullen deze bezwaren ook leven:
- Werken ze wel op tijd?
- Zijn ze wel betrouwbaar?
- Lopen de kosten niet op?
- Ze zijn eigenlijk te duur!
- Ik kan het ook wel zelf!
- Wat is mijn garantie?
Als verkoper zal je deze bezwaren moeten wegnemen. Zolang jouw potentiële klant deze bezwaren heeft, gaat ie niet kopen.
Een testimonial van jouw klant om bezwaren weg te nemen, doet wonderen en kan jouw toekomstige klant overtuigen om klant te worden zonder dat je jezelf hoeft aan te prijzen.
Bijvoorbeeld:
“Nadat ik slechte ervaringen met goedkopere schilders heb gehad, ben ik helemaal klaar met duurkoop. Deze schilder is wel duurder dan een andere schilder maar het resultaat is zo strak en degelijk dat je jaren geen schilder meer nodig hebt.”
Of:
“Ik dacht dat ik wel wist wat ik moest doen en dat ik niemand nodig had om mijn online bedrijf neer te zetten, maar Bastiaan liet mij de verschillende stappen zien en hield mij bij de les. Door in hem te investeren, had ik mijn online programma binnen enkele maanden staan. Anders was het er waarschijnlijk nooit gekomen. ”
Om een overtuigende testimonial te krijgen, vraag aan je klant wat de twijfel was voordat ze met je gingen werken. En vraag ze uit te leggen wat hun ervaring was nadat ze met je gewerkt hebben.
Tip 3: Geef in je testimonial details
Werk je in een bedrijf waar cijfers en resultaten makkelijk te tonen zijn? Door te vragen om een details in je testimonial, wordt een testimonial veel geloofwaardiger.
Kijk eens naar de volgende twee zinnen.
“Met de inzet van Bastiaan verdubbelde ons website verkeer”
“Met de inzet van Bastiaan steeg ons website verkeer van 450 naar 900 bezoekers per dag”
In beide voorbeelden is het websiteverkeer verdubbeld. Maar de tweede is veel krachtiger en geloofwaardiger.
Voorkom dat je ongeloofwaardige testimonials krijgt door om specifieke resultaten te vragen aan je klant. Rond cijfers ook niet af tot mooie getallen, maar laat ze zien zoals ze zijn.
Tip 4: Gebruik de kracht van je testimonials waar je maar kan!
Als je de kracht van testimonials eenmaal ervaren hebt, snap je dat je ze moet gebruiken waar je maar kan. Niet alleen om je producten te verkopen, ook om bezwaren weg te nemen, om jouw experstatus te verhogen.
Maak dus niet een aparte pagina met testimonials. Die leest niemand. Zet ze op iedere pagina die belangrijk is:
- Op je homepage
- Op je over ons pagina
- Bij je producten
- In de sidebar bij je blog
- In je emails
- Op je sociale media profiel
Je kan er nooit te veel hebben. Wel te weinig.
Tip 5: Vraag om testimonials. Nee heb je…
Vind je het lastig om testimonials te krijgen? Heb je wel eens aan je klanten gevraagd er een te maken? De meeste tevreden (!) klanten willen je echt helpen en zijn bereid er een voor je te maken. En als ze niet tevreden zijn… Los het voor ze op en maak ze alsnog tevreden. Je zal zien dat dit je beste testimonials worden.
Na iedere opdracht die je afrond, of na ieder product dat je verkoopt kan je om een testimonial vragen. Maak het een onderdeel van je klantenservice. Vraag of je klant tevreden is en zo ja, of ze iets kleins willen schrijven, filmen.
Zeggen ze ja? Top! Iedere testimonial scheelt jou een verkooppraatje 😉
Gebruik jij goede testimonials op je website?
Heb jij testimonials op je website? Vraag je er ook om? Of vind je het lastig en doe je het niet? Wat houd je dan tegen? Praat mee en laat het weten in het commentaarveld hier onder de blog
Of wil je mij helpen met een testimonial? Wat vind je van deze blogs? Inspirerend? Of zie je liever een ander onderwerp? Ik zou het tof vinden als je een korte testimonial over mij of mijn site wilt schrijven.
Dit is het! Vergeet niet deze post te liken en te delen.
Blijf gefocust, blijf groeien en inspireer de mensen om je heen.
Bastiaan
[bctt tweet=”Facts tell – Stories sell” username=”Roadmap2indep”]
[bctt tweet=”Nothing influences people more than a recommendation from a trusted friend” username=”Roadmap2indep”]
[bctt tweet=”A trusted referral is the holy grail of advertising” username=”Roadmap2indep”]
14 Reacties op "Hoe schrijf je goede testimonials"
Goede tip!
Ik merk dat het voor veel mensen lastig is om objectief en inhoudelijk iets over een ander te schrijven. Daardoor blijft het in vaagheden. Om het aan de hand van vragen te doen is een goede tip, dan hebben ze handvatten!
Ga ik de volgende keer doen!
Idd, de meeste mensen weten niet wat ze moeten schrijven. Door ze wat tools en tips te geven, maak je het een stukje makkelijker voor ze en zijn ze ook sneller geneigd om het te doen.
Goede blog: alweer een actiepuntje erbij 🙂
Goed om nog een keer herinnert te worden hieraan. Op een of andere manier zakt dit steeds weg in de zaken van alle dag 😳
Standaard opnemen als je een tevreden klant hebt gehad. Dat is het makkelijkste. Succes!
dag Bastiaan
Alvast dank voor de input, ik heb dit toegepast op mijn site,
Heb je tijd? Bekijk het even en laat me je input weten, xxx
groetjes,
Caro
Hi Caro,
Wat een goede website heb je. Ik heb weinig toe te voegen. Je Facebook testimonials zijn gekoppeld aan Facebook zelf. Dat zie ik niet vaak. Compliment!
Groet, Bastiaan
Werk aan de winkel dus!
Je hebt helemaal gelijk Bastiaan. Toen mijn nieuwe website afgelopen online kwam heb ik 2 mensen die hele dicht bij me staan en mij goed kennen gevraagd of ze een EERLIJKE testimonia willen schrijven over mij. En ik heb van mensen gehoord dat vooral dat stukje mensen aansprak. Dus dit is zeker waar. Goed stuk Bastiaan!
Kijk dat is de kracht van testimonials in de praktijk! Super!
Dank weer voor je nuttige tips, Bastiaan! Vooral het advies om niet alleen een aparte pagina met testimonials op je site te maken, maar ook testimonials op je andere webpagina’s en op social media te zetten, ga ik opvolgen.
En de tip die ik ook meeneem, is om klanten aan wie je een testimonial vraagt, om specifieke informatie/ervaringen te vragen.
Er is nog veel werk aan de winkel;-)
Graag gedaan Jolanda. Succes!
Mooie blog Bastiaan! En het is waar, een goede testimonial zegt veel meer dan een advertentie. Het is wel een kwestie van je klant opvoeden……
En ook jezelf opvoeden met ‘durven vragen’.