“Het groeiende succes van mijn onderneming, ligt in de relatie die ik opbouw met mijn toekomstige klanten. Een mailinglijst, een email-adressenbestand, met 'toekomstige' klanten is daarvoor onmisbaar.”
Bij meerdere ondernemerstrainingen die ik volgde, werd de vraag gesteld: ‘Hoe groot is je mailinglijst’. Lang hield ik mijn arm omlaag. Ik was daar helemaal niet mee bezig. Ook al behoorde het bouwen van een mailinglijst tot de 3 basislessen die ik destijds kreeg over ondernemerschap.
In deze blog deze 3 basislessen over ondernemerschap en 3 methodes hoe je makkelijker jouw mailinglijst kan opbouwen (en waarom dat belangrijk is).
3 Lessen over ondernemen
Mijn eerste les over ondernemen was:
Zorg dat je van onbekenden bekenden maakt, van bekenden vrienden, van vrienden klanten en van klanten ambassadeurs.
De gedachte daarachter was dat niemand zomaar in eens jouw producten zou kopen. Je zal een relatie met ze moeten aangaan voor ze misschien jouw klant worden.
De tweede les die ik kreeg was:
Iedereen moet op je mailinglijst!
Het maakt niet uit waar je potentiële klanten ontmoet, op netwerkbijeenkomsten, als ze je bellen, bij je binnenlopen, of als je ze online bevriend zijn zoals op Facebook. Iedereen moet op je mailinglijst, want dan kan je van die onbekenden, vrienden of zelfs klanten maken.
De derde les was:
The money is in the list.
Jouw mailinglijst is een bron van inkomen. Hoe zuiverder deze lijst is, hoe makkelijker het is om jouw producten te verkopen. De mensen op je lijst zijn al bekend met je, zien je als vriend. En als jij ze een nieuw product of dienst aanbiedt, worden ze mogelijk ook je klant. Dat is eenvoudiger dan bij je nieuwe product of dienst telkens weer nieuwe mensen te vinden.
Drie wijze lessen. En voor mij daar bleef het bij…
Het duurder meerdere jaren voordat ik serieus werk maakte van het opbouwen van een mailinglijst. Een hele dure, langdurige les…
3 Methodes om je mailinglijst op te bouwen
Als ik op netwerkbijeenkomsten vraag wie er een mailinglijst heeft, hoor ik ruim 90% ‘NEE’ zeggen. Als ik dan aan de overgebleven mensen vraag, wie er een mailinglijst voor potentiële klanten heeft (mensen die nu nog geen klant zijn), blijkt dat bijna alle ondernemers geen mailingijst. Maar heel weinig ondernemers maken serieus gebruik van een mailinglijst.
Wow… Heel bijzonder. Ik had dat echt niet gedacht. Ik merk dat veel ondernemers de 3 basislessen niet kennen of toepassen. Voor mij waren ze ook ooit nieuw, dus achteraf begrijp ik het wel.
Maar voor de mensen die het wel weten…
Wat de reden is dat die ondernemers er geen gebruik van maken? Onwetendheid? Te complex? Gedoe? Voelt niet goed? Weet niet hoe?
Jij mag het zeggen. Ben jij er serieus mee bezig?
Wat ik ook zie, is dat veel ondernemers geen mogelijkheid aan hun toekomstige volgers bieden, om zich daadwerkelijk in te schrijven.
En daar kunnen we in het vervolg van deze blog verandering in brengen.
Methode 1: Zorg voor een weergaloze weggever in ruil voor hun emailadres
Om mensen op je mailinglijst te krijgen, ga je een transactie met ze aan. Je vraagt hun emailadres achter te laten. Dus daar zal je wat voor moeten teruggeven. Een cadeautje. Iets bruikbaars. Dat heet een weggever.
Veel ondernemers met een mailinglijst (ze hebben MailChimp oid), hebben geen cadeau voor hun nieuwe volgers. Ze schrijven ‘schrijf je in op onze nieuwsbrief’, of ‘laat je emailadres achter dan houden we je op de hoogte’. Dat werkt al lang niet meer. Je zal iets moeten geven voor hun persoonlijke gegevens. Dat heet een weggever. En het bijzondere van een weggever is dat je direct de kans krijgt om te laten zien dat jij die expert bent die zij nodig hebben.
Methode 2: Vraag je mensen om zich aan te melden
Met de nieuwe privacy wetgeving* in het vooruitzicht, kan je niet meer iedereen ongevraagd aan jouw mailinglijst toevoegen. Voor het verzamelen van NAW en emailgegevens heb je hun toestemming nodig. Schriftelijke overeenkomsten worden wel erg omslachtig. Makkelijker is dat mensen zich zelf aanmelden op jouw website zodat jij hun gegevens kan krijgen.
Zorg daarom dat je mensen altijd kan doorverwijzen naar een plaats waar ze zich kunnen aanmelden. En natuurlijk heb je voor deze mensen een cadeautje/weggever.
Voorbeeld 1
Je geeft een workshop over product A bij mensen thuis. Je mag hun emailadressen niet zomaar opvragen en ze toevoegen aan je mailinglijst. Maar je mag ze wel aanbieden dat ze een naslagboekje kunnen downloaden vanaf jouw website. Dat naslagboekje stuur je ze toe per email.
Voorbeeld 2
Op je LinkedIn profielbeschrijving vertel je over jouw weggever en hoe ze deze kunnen krijgen. Uiteraard link je door naar jouw eigen website, waar ze jouw weggever in ruil voor hun emailadres kunnen downloaden.
Ik denk dat deze optie je veel meer mogelijkheden geeft, als je er even over door denkt.
* Ik ben geen expert in de nieuwe privacy wetgeving. Maar maak je als kleine zelfstandige niet al te druk, volg het en doe wat nodig is. Ik zie sommige ondernemers angst zaaien om hun trainingen te verkopen. Alsjeblieft zeg… Houd liever deze overheidspagina in de gaten, wat het voor je betekent en hoe je een gratis (!) privacyverklaring kan maken.
Methode 3: Zorg voor een heldere call to action in je teksten en blogs
Ik sprak laatst een tekstschrijfster over bloggen. Ik gaf aan dat onder iedere blog een call to action moet zitten. (Je wilt dat je lezer iets doet, iets downloadt, zich aanmeldt, een reactie achter laat. Heel soms ook een aanbod voor een product). Zij vond dat je dat niet kon doen. Een blog was om je zelf te positioneren en daar past een call to action niet bij.
Excuse me??
Als jij een blog schrijft, dan wil je toch dat mensen iets doen met je blog? Geef ze daar dan ook een mogelijkheid toe. Een call to action is een eerste stap.
Een hele logische call to action is dat mensen iets kunnen downloaden dat hoort bij de blog. Inderdaad in ruil voor hun emailadres.
Een mailinglijst kan jouw klantgenerator worden
Er zijn vele mogelijkheden om mensen op je mailinglijst te krijgen. Te veel om hier verder op te noemen.
In mijn ebook ‘Email Marketing tips voor Beginners’ gaan we veel dieper in op het bouwen van jouw mailinglijst. Welke stappen daar bij horen en hoe je dat systematisch kan doen. Dat gesystematiseerde proces noem ik de KlantGenerator.
Het woord is aan jou
Welke lessen over ondernemen heb jij geleerd waar je veel aan hebt gehad? Wat vind jij dat iedereen zou moeten weten of begrijpen? Praat mee en laat het weten in het commentaarveld hier onder de blog. Daar kunnen we elkaar helpen en leren kennen.
Veel succes en warme groet,
Bastiaan
10 Reacties op "Iedereen op je mailinglijst"
Goede wake-up blog! Dat het geld in de mailinglijst zit, dat heb ik ook regelmatig gehoord. Idd, je moet wel zlf in actie komen om die centjes richting jezelf in beweging te krijgen…
Ja, er is meer nodig dan alleen een lijst. Daar gaan we aan werken 😉
Hi Bastiaan,
Na het lezen van je blog zet ik mijn advertentie met weggever weer aan:-)
Binnenkort even bellen?
groetjes!
Nils
Hi Nils. Misschien toch wel een goed idee. Goed plan om te bellen. Groet!!
Goede tip om aan een blog een call to action te koppelen!
Dat ga ik doen!
Thanks!
Bas, mijn mailinglijst groeit met al jouw lessen en tips . Van 0 naar 300 in 2 maanden. Hard werken , veel schrijven aanpassen en ladiesnights / beurzen maar ook via de advertenties. Ik ben klaar voor de volgende stap!
300 mensen op je lijst in 2 maanden is echt niet verkeerd. Goed bezig Leanne!
De kracht van herhaling…. Ik heb al vaker gehoord ‘the money is in the list’ maar dacht dat dat niet voor mij gold. Begint me nu toch te dagen. Dank dat je je eigen ervaring deelt: voel me er minder suf door, het is (zelfs) jou overkomen 😉
Zelfs mij 😉
Voor iedere branche geldt het, soms vraagt het wat creativiteit om te zien hoe je een mailinglijst kan inzetten. Succes en groet Bas
Goede blog weer.