Weet je hoe je je moet onderscheiden online?

‘Maak een product voor een hele specifieke doelgroep.’

Je hebt het vast al eerder gehoord.

Heel veel marketeers, coaches en trainers adviseren dit.

Hoe specifieker jouw product voor een bepaalde doelgroep is, hoe beter. Hoe kleiner de niche, hoe makkelijker het is om je product te verkopen.

Helaas…

Dit is een mooi voorbeeld van klokken en klepels…

Niche producten zijn niet hetzelfde als niche marketing.

Meestal worden deze twee zaken door elkaar heen gehaald.

Het verschil tussen niche marketing en niche producten

Niche marketing is in het begin van de vorige eeuw ontstaat. Het werd ingevoerd omdat de bedrijven destijds geen budget hadden om iedereen te bereiken (en nog steeds niet).

Door hetzelfde product via verschillende marketing campagnes aan te bieden, bleek het veel makkelijker te verkopen dan als je iedereen aan wilde spreken. Het bleef echter één enkel product.

Een stofzuiger voor de klassieke huisvrouw verkocht je anders dan een stofzuiger voor bedrijven. Ook al was het precies dezelfde stofzuiger.

De volgende stap was om producten te differentiëren. Door een kleine wijziging aan te brengen kon hetzelfde product in een nieuw jasje worden verkocht. En vaak was het alleen dat jasje, het etiket, de naam. Inhoudelijk bleef het grotendeels hetzelfde product.

Nu lijken dat niche producten. Maar dat is het feitelijk niet.

Maar Bastiaan…

Er zijn toch heel veel niche producten. Kijk maar eens naar Unilever

Dat klopt. Unilever grossiert in producten en productnamen. Maar jij bent toch geen bedrijf dat 100 kleine producten wilt verkopen. Niche producten? Dat komt voort uit een andere filosofie en aanpak. Hoe wil je als zelfstandig ondernemer die verschillende producten onderhouden? Wil je die allemaal afzonderlijk gaan verkopen? Ik hoop oprecht dat je dat niet van plan bent.

Een product voor verschillende doelgroepen

Vele grote merken hebben maar enkele producten. Denk eens aan Apple, Coca Cola, Snapchat, etc.

  • Hoeveel verschillende iPhones heeft Apple op dit moment in de verkoop? Enkele met niet noemenswaardige verschillen.
  • Hoeveel Cola’s heeft Coca Cola op de markt? Drie bekende (Coca Cola, Fanta, Sprite). Dat is hun core business. Natuurlijk zijn er een aantal varianten. Maar dit is een miljardenbedrijf.
  • Hoeveel producten heeft Snapchat? Eén. Dat is alles. Miljarden waard met 1 product.

Waarom gaan wij dan de mist in als zelfstandig ondernemers (en hier heb ik zelf ook nog steeds schuldig aan).

We willen graag creëren. We willen ons verhaal vertellen. We willen andere mensen helpen. Dus maken we producten. Telkens nieuwe, specifieke. We hopen door mensen zo persoonlijk mogelijk aan te spreken, ze beter luisteren en eerder geneigd zijn om onze producten te kopen.

Vaak zijn we daarom zo bezig met het creëren en ontwikkelen dat we te weinig tijd nemen om onze bestaande producten echt te verkopen. Marketing en verkoop komen er een beetje bij. Dat moeten we ook doen… Verkopen wordt een ondergeschoven kindje want dompelen we ons liever in de product creatie.

Welke van de volgende twee voorbeelden brengt jouw onderneming het snelste vooruit?

  • 2 aparte producten maken met 2 aparte marketing campagnes voor twee verschillende doelgroepen?
  • 1 product dat je met 2 verschillende campagnes aan 2 verschillende doelgroepen kan aanbieden.

In de tweede optie bespaar je jezelf de tijd van het maken van een nieuw product. Daardoor heb je meer tijd voor de verkoop. Je ontwikkelt je daar veel meer in en je wordt beter omdat je er veel meer aandacht aan besteed.

De oplossing zit dus niet in specifieke producten maar in specifieke marketing campagnes.

Voorbeeld, je helpt mensen met afvallen

Wanneer je mensen helpt met afvallen zijn er een aantal zaken die ze moeten doen. Gezonder eten, meer bewegen en een betere mindset. Met deze drie aspecten kan je 99% van de mensen die willen afvallen helpen (disclaimer, ik ben geen afval-specialist).

Je kan nu voor iedere niche doelgroep een apart programma maken.

Hoe specifieker hoe beter:

Je richt je vrouwen van 30-40 jaar, met 10 kilo overgewicht, 2 kinderen, die 2 dagen werkt, verwaarloosd wordt door haar man waardoor ze een emo-eter is, geen jurkjes meer draagt en al 6 maanden niet meer bij de kapper is geweest.

Maar waarom zou je? Werkt jouw methodiek dan niet voor andere doelgroepen?

  • Werkt jouw methode alleen als je 10 kilo wilt afvallen en niet bij 15?
  • Of alleen als je tussen de 30 en de 40 bent?
  • En wat als je tussen de 20-39 bent?
  • Of wel een leuke man hebt…? Of geen kinderen?

Of ga je voor iedere andere doelgroep een eigen programma maken?

Hoe ga je die programma’s dan onderhouden? Hoe ga je al die doelgroepen aanspreken? Je raakt overwerkt. Je kan het niet aan.

Dat is de reden dat veel business coaches zeggen: Je moet één niche product maken voor een hele specifieke doelgroep.

Ik hoop dat je inziet dat dit veel te kortzichtig is…

Hoe dan wel

Al je het grotere plaatje van jouw onderneming bekijkt dan is het veel slimmer 1 programma te maken waarin jij jouw strategieën deelt.

In dat programma neem je een aantal extra lessen op voor bovenstaande specifieke nichegroepen. Het blijft één methodiek met extra onderdelen voor verschillende doelgroepen. (Als je nu denkt: voor mij werkt dat niet zo, probeer dan met een open mind te kijken hoe het wel voor je kan werken. Als Sonja Bakker het kan…)

Per niche doelgroep kan je je marketing aanpassen. Desgewenst maak je per doelgroep een eigen weggever (lead magnet) waarmee je ze binnen je mailinglijst haalt. En per niche doelgroep kan je een zelfstandige verkoopfunnel bouwen.

Het voordeel is dat je jezelf ontwikkelt in verkopen. Je maakt meer omzet. Je bereikt meer mensen. Je hebt een grotere impact op de wereld.

  • Win-win-win voor jezelf met meer rust
  • Win-win-win voor je financiën door meer omzet
  • Win-win-win voor je klanten omdat je meer mensen kan helpen.

En jij?

Herken je je in dit verhaal?

Heb jij ook het gevoel dat je alleen aan het creëren bent en kom je te weinig toe aan de daadwerkelijke verkoop van je producten? Laat het weten in het commentaarveld onder deze blog.

Beschrijf dan voor jezelf hoe je met jouw huidige (of geplande) product ook andere doelgroepen kan benaderen. Laat in het commentveld hier onder de blog eens weten wie jouw doelgroep(pen) is en wat het product is dat je aanbiedt.

Samenwerken voor structuur en focus?

Wil jij dat ik jou persoonlijk ga helpen met meer structuur en focus met jouw online activiteiten? Wil jij binnen enkele maanden jouw producten online hebben staan? Dat kan. Ik heb op dit moment 2 persoonlijke coachingsplaatsen vrij. Dit is een intensief traject waarbij je echt stappen gaat maken.

Neem contact met me op en we bespreken wat de mogelijkheden voor jou zijn en op welke wijze ik jou persoonlijk kan helpen. Stuur jouw email met telefoonnummer naar: [email protected].

Ben je liever van de zelfstudie?

Dan is het Online Business Building Blocks programma iets voor jou! Daarin leer je hoe je in 12 stappen gestructureerd jouw eerste product online kan maken en verkopen. Voor meer informatie ga naar: https://www.klantgenerator.nl/obbb.

Succes, blijf gefocust, blijf groeien en inspireer de mensen om je heen.

Bastiaan

 


Bastiaan
Bastiaan

Hi, ik ben Bastiaan de Koning. Online Marketing Trainer, Spreker, Coach, Kajabi Expert, Oprichter Kajabi-Users.nl en de Kajabi-iDeal betaalplatform LinktoPay. Ik adviseer mkb en ondernemers hoe je snel professionele online cursussen kan maken en kan verkopen, binnen een professionele cursus omgeving.

    4 Reacties op "Maak géén product voor een specifieke doelgroep"

    • Bernard

      Raak!

      Dit is erg herkenbaar Bastiaan, dankjewel. Worstel met deze materie en dit versnipperd mijn focus. Dus nu weet ik wat me te doen staat. Dus één Product of Dienst marketen voor verschillende niches…
      Thanks

      • Bastiaan

        Dank je. Ben benieuwd. Wie help je en waarmee?

    • Cindy

      Je slaat de spijker op z’n kop.
      Toevallig gisteravond aan het stoeien geweest met de homepage. We kregen hem niet gericht op een specifieke doelgroep. Besloten om de website redelijk algemeen te houden en aparte landingpages te gaan maken gericht op 1 doelgroep. En die te gaan promoten. Waarbij we voorlopig eerst met 1 doelgroep aan de slag willen gaan totdat dat staat. Niet alles tegelijk.

      • Bastiaan

        Dat is precies wat ik bedoel! Succes Cindy

Reacties zijn gesloten.