Heb jij je wel eens op een website ingeschreven en aangemeld voor een gratis product, een lead magnet en heb je daarna nooit meer iets van die website of persoon gehoord?
Vast wel. Ik zeker wel. Als ik iets interessants tegenkom, dan meld ik mij vrij makkelijk aan. Ik ben altijd benieuwd hoe andere ondernemers zich online profileren en aanmelden voor hun mailinglijst geeft een goed beeld.
Maar help! Je hoort helemaal nooit meer iets van ze…
Misschien weet je het al niet meer, ben je deze persoon of website al lang vergeten. En dan op een dag zit er in je inbox een email van iemand die je niet kent. Hmmmm, zal wel spam zijn. Delete of unsubscribe.
Gechargeerd, maar wel de praktijk!
Als je mijn blogs volgt, weet je dat ik een groot voorstander ben van het opbouwen van een mailinglijst en het weggeven van gratis content, zoals klantmagneten of lead magnets.
Maar niets zonder strategie of een groter plan, zie bijvoorbeeld: Online Business Roadmap – Strategie of Aanmodderen
En toch vergeten zoveel (misschien wel de meeste) ondernemers hun mailinglijst ook daadwerkelijk te gebruiken. Ze geven een cadeau weg, zonder een goede follow-up sequens geregeld te hebben. De nieuwe volger hoort na een eerste email helemaal niets meer van deze ondernemer en vergeet hem binnen enkele weken.
Hoe gebruik jij je mailinglijst?
- Stuur jij minimaal 1x per week een bericht naar je volgers?
- En heb je een emailserie klaarstaan wanneer een nieuwe bezoeker zich aanmeldt voor jouw mailinglijst?
Wees eens eerlijk… Zet jij je mailinglijst echt serieus in?
Als je nu nee schudt, voel je niet schuldig. Zoals ik al zei, veruit de meeste ondernemers vergeten contact te houden met hun volgers.
Maar het wordt wel tijd om dit te veranderen!
Als online ondernemers is het niet toegestaan maling aan je mailinglijst te hebben!
Welke autoresponder moet je gebruiken?
Een mailinglijst bouw je op met een online tool, een zogeheten autoresponder.
Er zijn vele soorten en maten voor autoresponders. De meeste kunnen allemaal hetzelfde: emails naar je volgers sturen. Sommige kunnen veel meer dan dat!
Uit eigen ervaring kan ik je de volgende autoresponders aanbevelen.
ActiveCampaign
ActiveCampaign is mijn huidige favoriet. Vooral om de geïntegreerde mogelijkheid je lijsten te segmenteren. Deze autoresponder heeft door zijn uitgebreide functionaliteit een hogere leercurve dan bijvoorbeeld Aweber.
Sinds 2016 ben ik overgestapt van Aweber naar Autorespond en ik heb geen moment spijt gehad!
Autorespond.nl
Autorespond is een Nederlandse service met Nederlandse helpdesk. Met de integratie van hun shopping cart E-act kun je heel makkelijk je mailinglijsten aan je winkelwagen koppelen en iDeal betalingen ontvangen. Deze autoresponder gebruik ik naast ActiveCampaign voor de iDeal betalingen. De twee zijn met elkaar gekoppeld via Zapier.
Aweber
Aweber behoort tot de grootste en betaalbare autoresponder & mailinglist services. Je kunt meerdere lijsten voor afzonderlijke groepen maken. En makkelijk (automatische) mailings versturen. Integratie is mogelijk met alle serieuze programma's en tools.
Twee Methodes om je autoresponder in te zetten
Op het moment dat een nieuwe volger op je mailinglijst komt, kan je op twee manieren met hem of haar contact leggen.
Deze twee methodes gebruik je naast elkaar of volgtijdelijk.
Methode 1: Voorgeprogrammeerde Emailserie
Stuur na hun aanmelding een geautomatiseerde emailserie waarin je je lead magnet geeft en aangeeft op welke wijze jouw bedrijf je nieuwe volger kan helpen. Zorg voor een waardevolle serie emails, in de ogen van je nieuwe volger, uiteraard.
Methode 2: Wekelijkse updates
Nadat je bezoeker kennis met je heeft gemaakt via de eerste emailserie, kan je jouw bezoeker regelmatig mailen met nieuwe updates en tips. Gebruikelijk is om te verwijzen naar je blog. Door middel van deze wekelijkse updates hou je het contact levendig en up to date. Je blijft op het netvlies van je nieuwe volger.
Wanneer je jouw online onderneming strategisch hebt neergezet [LINK 027] gebruik je jouw autoresponder om je volger van het ene product naar het andere product te leiden. Om dit goed, makkelijk en gestructureerd te doen, heb je een autoresponder nodig die kan realiseren. Hier laten de meeste autoresponders het afweten.
Voor een strategisch gebruik van je autorepsonder is ActiveCampaign noodzakelijk. (Of je moet duizenden dollars per willen uitgeven voor het nog veel robuustere InfusionSoft)
Online Business Building Blocks
Mijn online programma Online Business Building Blocks bevat het actieplan: De eerste 6 emails om contact te leggen.
Daarin gaan we per email in op wat je moet schrijven om je nieuwe volger te inspireren, te motiveren en klant te maken.
Het programma: Online Business Building Blocks bestaat uit verschillende actieplannen voor het strategisch neerzetten van jouw online onderneming.
Online Business Building Blocks
Je krijgt direct toegang tot de 12 actieplannen waaronder: Jouw Online Business Roadmap, Maak Onweerstaanbare Lead Magnets, Vergroot je mailinglijst met meerdere Optins, de eerste 6 emails om contact te leggen en de ultieme bedankpagina's.
Iedere maand komen er nieuwe actieplannen.
Toegang tot de Online Business Building Blocks kost € 647,-
Dit is het!
Blijf gefocust, blijf groeien en inspireer de mensen om je heen.
Bastiaan
2 Reacties op "Maling aan je Mailinglijst?"
Hallo Bastiaan,
Interessant wat je aanbiedt. Echter ik ga eerst een weekje weg en dan ga ik het overwegen. Bouw je website in 1 dag dat is natuurlijk een grote wens. Ik heb net een WordPress thema gekocht. En ik vraag me af hoe ik meerdere opt-ins in korte tijd kan genereren. Ik hik daar al jaren tegenaan. En natuurlijk ben ik heel benieuw naar hoe ik onweerstaanbare leadmagnets kan maken.
Echter wie zegt dat ik met jouw programma’s dit nu wel voor elkaar krijg? En van welk startpunt ga je uit? Dus hoe wet ik dat het voor mij geen geld weggooien is?
Hartelijke groet,
Carolina
Hi Carolina, Dank je voor je vragen en reactie.
Een goede lead magnet is absolute noodzaak om een mailinglijst op te bouwen. Een website eigenlijk nog minder (je kan ook een simpele landingspagina gebruiken). Natuurlijk kan ik geen succes beloven. Alles staat en valt met het implementeren van hetgeen je in een cursus leert en hoe je dit inzet binnen je eigen bedrijf.
Optie 1
Wat ik wel kan beloven is dat je de cursus voor lead magnets met een forse korting kan kopen als je mijn lead magnet PDF ‘Hoe maak je onweerstaanbare lead magneten’ download via de sidebar of homepage. Je krijgt alle informatie voor het maken van een waanzinnige lead magnet voor echt een lage prijs en bovendien krijg je 30 dagen de tijd om – indien deze lead magnet training niet voldoet aan jouw verwachten – je geld terug te krijgen. Op deze manier loop je geen enkel financieel risico en je krijgt een goed beeld van hoe de het continuprogramma eruit ziet. Bovendien als je niet tevreden bent, blijf je wel toegang houden tot deze training.
Optie 2
Je komt direct binnen bij de Online Business Building Blocks. Het is een maandprogramma en er zitten geen langdurige verplichtingen aan. Je kan per maand opzeggen. (Daarmee stopt de toegang tot de trainingen, omdat dit een abonnementsvorm is, net als bij de bibliotheek).
De hoeveelheid trainingsmateriaal waar je in dit continu programma direct toegang toe krijgt is zeer uitgebreid. Ik kan mij niet voorstellen dat je dit als weggegooid geld zal ervaren. In plaats daarvan als zeer waardevol!
Het startpunt voor deze trainingen is ondernemers die al (offline) bezig zijn of echte plannen hebben om serieus aan de slag te gaan. Vaak zie ik mensen in mijn trainingen die vast gelopen zijn in het een of ander en juist die vastgelopen onderdelen willen aanpakken.
Indien je nog vragen hebt, laat het mij weten!
Hartelijke groet,
Bastiaan