Heb jij in jouw stad of dorp een pizzeria? En is er in de afgelopen paar jaar een nieuwe pizzeria bijgekomen?
Waarschijnlijk wel. Pizzeria’s komen en gaan ook soms.
Je vraagt je misschien af wat dit te maken heeft met online ondernemen? En mijn antwoord is alles…
Het feit dat er meerdere pizzeria’s zijn kan het verschil maken of jij wel of niet online je kennis deelt.
Wie zit er op mijn kennis te wachten?
Dit weekend sprak ik met een goede vriend over online trainingen.
Ik vertelde hem dat iedereen specifieke kennis heeft waarmee hij andere mensen kan helpen. En waarom zou je dat niet online doen. Via internet kan je zoveel meer mensen bereiken.
Laat ik eens een paar voorbeelden noemen:
- Je hebt een kind met een bepaalde gedragsstoornis. En als ouder ben je jaren bezig om dat in goede banen te leiden. De kennis en ervaring die je daar mee hebt opgedaan, is waardevol voor andere ouders met kinderen met dezelfde problemen.
- Je was vroeger een timide en stil kind en nu sta je voor groepen mensen te trainen. Los van de kennis die je daar geeft, het feit dat jij van een stil persoon nu voor groepen staat en vooral hoed je dat voor elkaar hebt gekregen. Dat is waardevol en inspirerend voor andere introverte mensen.
De eerste twee voorbeelden zijn werkelijke situaties van ondernemers die ik ken.
Mijn vriend begon toen te sputteren. Want als je dit gaat doen, dan moet je concurreren met bedrijven die hier al actief zijn. Of dan moet je oppassen dat niet iemand anders je voorbijstreeft. Of met jouw kennis aan de haal gaat en hetzelfde gaat doen.
Hij benoemde een paar van de meest voorkomende angsten van de ondernemers die online willen.
Waarom zou ik nog online gaan? Wie zit er op mijn kennis te wachten? Er zijn andere ondernemers of bedrijven al jaren actief online? Ik heb toch helemaal geen volgers?
Ik heb een carrière die zich over totaal verschillende vakgebieden uitspreidt. En in iedere vakgebied leefde ik altijd met de gedachte: er is iemand anders beter dan ik. Wie zit er nou op mij te wachten. En dat was niet altijd even comfortabel.
Achteraf gezien weet ik dat ik op vele gebieden een echte expert was. En ja, men zat zeker wel op mij te wachten. Soms ook letterlijk.
De 3 mantra’s voor online expert
In de afgelopen 6 jaar dat ik mij in de online kennisindustrie begeef, heb ik vele trainingen gevolgd bij Nederlandse en Amerikaanse marketeers. En los van alle kennis die ik daar kreeg, zijn er drie lessen, noem het mantra’s, blijven resoneren. Deze mantra’s vertellen mij dat ik dat ik nu kan doen wat ik wil doen.
Ik hoop dat deze mantra’s jou ook gaan helpen om te doen wat jij wilt doen. Om je dat duwtje in de rug te geven, of om je te helpen om vol gas verder te gaan.
Het eerste mantra is:
- Er is altijd ruimte voor nieuwe online trainers en coaches.
Want iedereen heeft zijn unieke stijl en methodes. De bevolking groeit, mensen ontwikkelen zich. En iedereen heeft een andere smaak. Er zijn genoeg mensen op deze aarde die jouw stijl aanspreekt.
Het tweede mantra is:
- Iedere expert begon ooit bij nul.
Alleen door te leren, te ervaren, door zichzelf te ontwikkelen, kon hij een expert worden. Kennis die hij nu kan overdragen aan anderen.
Het derde mantra is:
- Jouw expertschap is jouw keuze.
Niemand weet dat jij een expert bent op een bepaald vakgebied, als je dat niet communiceert. Dus je moet beginnen. Je moet opstaan, jezelf motiveren, willen groeien en anderen willen inspireren. En je moet naar buiten treden.
Dag in, dag uit, in je eentje bezig zijn met jouw online onderneming… Hoe vaak denk je niet… Ik zou wel even willen sparren met iemand?
Binnen Expert Support voor Online Ondernemers help ik jou persoonlijk met jouw online onderneming. Met alle vragen over online ondernemen kan je binnen dit programma terecht.
Voor maar 29 euro paar maand. Meer info? Lees snel verder, klik hier >>>
Altijd ruimte voor nieuwe pizzeria's
Even terug naar de pizzeria’s. Iedere pizzeria heeft zijn eigen sfeer en kwaliteit. En er is altijd ruimte voor nieuwe zaken. Ze komen en ze gaan. En alleen de beste blijven bestaan.
En zo geldt dat ook voor jouw online onderneming.
>> Ja, er zullen concurrenten zijn die al langer actief zijn.
>> Ja, er zullen nieuwe expert opstaan binnen hetzelfde vakgebied
>> Ja, er zijn mensen die op jouw verhaal, jouw manier van werken, jouw persoon zitten te wachten.
Jij hebt een uniek verhaal. Iedereen heeft een uniek verhaal. Een verhaal waarmee je andere mensen kan inspireren. Waarmee je andere mensen kan helpen. En waarop je jouw onderneming kan bouwen. Zowel offline als online.
Vind je deze blog inspirerend? Druk op de like-knop en deel hem op Facebook, Google+ of Twitter! Dankjewel!