Bijna iedere ondernemer wil als eerste zijn website hebben staan. Deze moet volledig zijn. Met veel informatie zodat je bezoeker goed geïnformeerd is over wat jij te bieden hebt.
Je website is een plek waar bezoekers jouw bedrijf zien, lezen wat je doet en je kunnen bereiken via telefoon, email of de routeplanner.
En daar is niets mis mee, tenminste… als je jouw website beschouwt als het visitekaartje van je bedrijf. Ze kunnen je vinden, over je lezen en contact met je opnemen.
Maar als jij coach, trainer, of adviseur bent, wil je waarschijnlijk meer doelen dan alleen een online visitekaartje hebben.
– Je wilt nieuwe mensen op je mailinglijst krijgen.
– Je wilt interactie krijgen met je bezoekers.
– Je wilt dat mensen jouw expertise gaan zien en erkennen.
– Je wilt dat bezoekers terugkomen.
– Je wilt dat je klanten krijgt via je website.
Dat betekent dat je andere eisen aan je website moet stellen…
Conversie is key
De belangrijkste doel van een website is converteren.
Converteren is je bezoeker zover krijgen dat ze een bepaalde handeling uitvoeren.
De bekendste handeling is dat je bezoekers zich inschrijven op grond van je gratis weggever (je lead magnet).
Maar converteren kan van echt alles zijn. Bijvoorbeeld dat ze zich inschrijven voor je nieuwsbrief, dat ze je weggever downloaden, dat ze doorklikken, dat ze een reactie achterlaten, dat ze je bericht delen. Dat ze je survey invullen. Dat ze doorlezen naar je volgende blogartikel.
Alles waarbij je bezoeker een handeling uitvoert is een vorm van conversie. (Het gaat dus niet alleen om geld en inschrijvingen).
Hoe mooi zou het zijn als je bezoeker de handeling uitvoert waarvan jij wilt dat hij of zij dat doet?
Hoe mooi zou het zijn als jij die conversie kan sturen?
Een enkele handeling per pagina
De simpelste methode om je bezoekers te sturen in hun keuzes is… alle keuzeopties weghalen.
Dat klinkt wat flauw, maar het is heel serieus.
Mensen krijgen keuzestress bij te veel keuzes. Alles meer dan 2 opties leidt al tot stress. Hoe minder keuzemogelijkheden, hoe prettiger ze het vinden.
Stel dat je op je website de volgende keuzes hebt staan:
- Een menubalk met x menu-opties
- Een ‘download hier mijn ebook’ knop.
- Een lees over wat wij allemaal voor jou kunnen betekenen tekst
- Een lees mijn blog blok
- Een neem contact op knop
- Een Facebook like veld
- Een koop dit product veld
Dit zijn hele normale onderdelen van je website. En ze staan op de meeste websites op de voorpagina.
Maar wat wil je nu eigenlijk dat je nieuwe bezoeker gaat doen?
- Inschrijven voor je mailinglijst?
- Contact opnemen?
- Je Facebookpagina liken?
Wat je ook kiest, alle anders opties zijn overbodige ballast.
Ze leiden af van wat jij wilt dat je bezoeker eigenlijk moet doen.
Gebruik landingspagina’s voor specifieke doelen
Als je wilt dat je bezoeker maar 1 keuze krijgt om uit te voeren, kan je landingspagina’s gebruiken.
Een landingspagina is een specifieke pagina op je website die maar 1 doel voor ogen heeft. Bijvoorbeeld inschrijven voor je mailinglijst of het verkopen van een product. Een landingspagina gebruik je om een bepaalde bezoeker tot een bepaalde handeling te verleiden, wat je niet (makkelijk) met je homepage kan bereiken.
Alle andere informatie haal je weg. Tot en met de menubalk bovenaan de pagina.
Er zijn verschillende tools die je helpen om landingspagina’s te maken.
- Zelf hosten: Het WordPress-template Optimizepress is gebouwd om snel landingspagina’s te maken
- Extern: Externe mogelijkheden zijn Kajabi of Lead Pages.
- Geïntegreerd: Tools als Upviral gebruiken hun eigen landingspagina’s.
Ga je jouw website maken of verbeteren?
Wil je dat snel doen?
Dan is de training One Day Website iets voor jou.
Daarmee kan je met de juiste voorbereiding je hele website in 1 dag zelf bouwen.
Deze training bestaat het werkboek om alles voor te bereiden en de volledige how-to videotraining om je website zelf te kunnen maken.
Profiteer dan van de tijdelijke aanbieding om de hele cursus van € 197 voor slechts € 97 te krijgen.
Terug naar je bestaande site
Het kan helemaal geen kwaad weer eens naar je eigen website te kijken.
Doet deze nog steeds wat jij daarvan wenst? Is direct duidelijk welke actie je van je bezoeker verwacht?
Best kans dat er onderdelen op staan die je niet meer relevant vindt. Haal ze weg. Hoe minder ballast, hoe overzichtelijker je pagina.
Kijk nog eens of je allerbelangrijkste keuzeoptie bovenaan de pagina en maak deze over duidelijk. Een grote enkele knop. Een grote pijl naar de handeling waarvan jij wilt dat ze die zeker doen.
Succes!
Bastiaan
6 Reacties op "Schoon je website eens op!"
Hoi Bastiaan,
Uit jouw verhaal begrijp ik dat ik in plaats van Leadpages ook Kajabi kan gebruiken om landingspagina’s te maken?
Ik heb een website in WordPress gemaakt. Dus als ik landingspagina’s in Kajabi maak, dan kan ik die aan mijn WP-website koppelen? En als ik een verkooppagina maak met aankoop mogelijkheid, dan kan dit in Kajabi? Dus dat er via Kajabi een koppeling gemaakt kan worden naar Paypro en ook naar Active Campaign (voor als het alleen inschrijvingen betreft)?
Groetjes,
Sandra
Hi Sandra,
Ja, wat je vraagt kan allemaal. Mijn website (hier) is een WordPress site. Mijn trainingen staan op Kajabi. De landingspagina’s in Kajabi kunnen ook weer terugverwijzen naar je WP site.
Kajabi is in eerste instantie een learning platform en zijn bezig om een alles in 1 platform te worden. Voor landingspagina’s is het prima te gebruiken. Ik heb zelf geen Leadpages. Kajabi heeft een ingebouwd betaalsysteem voor credit cards met Stripe. Als je iDeal wilt, heb je een NL tool nodig als Paypro of Autorespond (dat ik zelf gebruik). Na de iDeal betaling kan je via onder andere Zapier toegang regelen voor de trainingen.
PS. mocht je Kajabi overwegen, gebruik dan mijn links en je krijgt 15% korting. Mooi meegenomen!
He Bas,
Goed geschreven en nuttig artikel. Over een van de belangrijkste onderwerpen als jou website als doel heeft betalende klanten te vinden.
Wel grappig dat je toevallig over dit onderwerp schrijft: ik heb gisteren toevallig de gedeeltes van jouw trainingen de Online Business Booster en de One Day Website gelezen die hierover gaan. Juist omdat ik bij de website waarbij ik door Bas gecoacht wordt, bezig ben met de pagina’s die bezoekers als eerste zullen zien.
En die aanbieding voor de One Day Website is een absolute no-brainer voor dat bedrag. Het is jammer dat ik de training al eerder gekocht heb, anders zou ik hem nu zeker aanschaffen.
Dus kopen die training als je m nog niet hebt. Wat kan je gebeuren voor dat bedrag? En je zult er geen spijt van hebben. (Jammer dat ik geen commissie over eventuele verkopen krijg😜)
Dank je Sem. Ik ben heel benieuwd naar je opgeschoonde pagina’s. En ik ben het helemaal met je eens. Het is eigenlijk te goedkoop. Maar ja, de lente komt er aan en ik dacht, tijd voor een lenteschoonmaak. Dus laat ik men lezers een beetje helpen 😉
Wat een fijn artikel Bas! Je zet me aan tot nadenken. Teveel acties die ik de bezoeker wil laten doen, dat is wel een herkenbare. Ik ga mijn website nog eens met de stofkam door, thanks voor je inspiratie!
You’re welcome!