Soms kom je op een website en heb je geen idee waar het over gaat.
Het is inderdaad Nederlands, maar het taalgebruik is wollig of bestaat helemaal uit jargon.
Als doorgewinterder ondernemer loop je het gevaar dat hele normale termen voor jou logisch en gesneden koek zijn, maar voor een leek of jouw gemiddelde klant klinkt het als abacadabra.
Lead Magnet – What the heck is that?
Ik heb mij heel bewust schuldig gemaakt aan dit fenomeen. Ik heb het keer op keer over lead magnets. Het staat voor op mijn homepage en ik noem het in vele blogs en vlogs.
Maar denk je dat een nieuwkomer weet wat dat is?
Waarschijnlijk niet.
Daarom noem ik in iedere blog of tekst die ik gebruik altijd meerdere termen voor dit product: klantmagneet, weggever, giveaway, een cadeau in ruil voor naam en adresgegevens.
Ik moet er rekening mee houden dat iemand op mijn site voor het eerst met deze term in aanraking komt, en noodzakelijkerwijs zal ik dus iedere keer uitleg moeten geven over deze term.
Het heeft ook een ander effect. Door bepaalde jargon termen te gebruiken, filter je de totale newbies en afschrikken van nieuwe termen van de mensen die openstaan om nieuwe dingen te leren. De tweede groep zijn de mensen die logischerwijs eerder klant worden. Een beetje uitdaging kan dus ook positief werken op je kwaliteit van je mailinglijst.
Dus…
Ben jij je bewust van het jargon dat je gebruikt? Zet je het strategisch in? En zorg je dat je teksten helder blijven voor eventuele nieuwkomers?
Kijk deze week eens naar jouw website en blogs. Wellicht kan je hier winst behalen door wat minder vaktermen te gebruiken.
Wollig is niet lollig
Een tweede gevaar is dat je in plaats van jargon, wollige termen gaat gebruiken, die helemaal niets meer zeggen over jouw bedrijf of over je klanten. Bijvoorbeeld:
Ondernemen met Passie!
Veel online coaches en trainers spreken over passie. Werken met passie, leven met passie, ondernemen met passie!
Maar wat betekent passie eigenlijk? Heb je wel eens gegoogled op afbeeldingen met het woord passie? Moet je eens doen. Het loopt uiteen van de Christelijke vorm van Passie tot een tijdschrift met schaars geklede dames.
Wat zal ondernemen met passie dan betekenen?
Dit woord is zo vaag en betekent voor iedereen wat anders. Waarschijnlijk bedoelen de meeste trainers/coaches werken, leven, ondernemen vanuit je hart. Maar het kan ook betekenen dat je voor het geld gaat, de omzet. Dat je de vrijheid hebt om te doen en te laten wat je wilt. Dat je geniet van je werk.
Jij mag het zeggen.
Succes in je leven!
Succes in je onderneming, succes met je bedrijf! Succes met je gezondheid!
Wat betekent dat? Dat je heel veel klanten hebt? Dat je veel omzet maakt? Dat je een voorbeeld voor anderen bent? Dat je je doelen behaalt?
Als ik jou vraag wat succes voor jou betekent, kan je dat dan benoemen? Is dat iets dat je vandaag bereikt of is het iets waar je naar toe moet werken?
Lees Deepak Chopra en succes is totaal iets anders dan het hebben van veel klanten of je doelen halen.
Het nadeel van voorstaande voorbeelden is dat zoveel ondernemers deze termen gebruiken, dat het niet meer onderscheidend werkt. Op het moment dat er weer een trainer of coach langskomt die zegt: je moet werken, leven, ondernemen met passie, heb je geen enkel beeld van hoe ze je gaan helpen of wat ze doen.
Wil jij je onderscheiden als online ondernemer dan zal je dat moeten doen door te laten zien dat je anders bent dan andere ondernemers. Dat vraagt om een unieke boodschap. Een sterke pitch. Powerwoorden. Authenticiteit.
Kom naar het Online Brand Builder Event 2016
In het najaar houd ik samen met ondernemer Pieter van Dijk van de Onweerstaanbare Ondernemer het eerste Online Brand Builder Event 2016.
Tijdens dit event gaan we jouw ondernemerspitch en jouw positionering optimaliseren. En we gaan je helpen om dat naar je website te vertalen. Zodat jij jouw onderneming kan onderscheiden en uniek maken tussen de vele 1.000 in één dozijn ondernemingen en websites.
De datum en de prijs zijn nog niet bekend. Maar je kan je wel vast aanmelden zodat je als eerste op de hoogte wordt gehouden en natuurlijk als early bird een speciale aanbieding krijgt.
Online Brand Builder Event 2016
Dit is het!
Blijf gefocust, blijf groeien en inspireer de mensen om je heen!
Bastiaan
2 Reacties op "Waar gaat je bedrijf eigenlijk over?"
Goed artikel, Bas! Blijft lastig, het vinden van de juiste woorden. Zo heb ik er ook heel erg aan moeten wennen dat er een groot verschil is tussen wat mijn klanten willen en wat ze nodig hebben.
Dank je voor je reactie Anneke!