– Hoe goed spreek jij de taal van je klant?
– Hoe veel help je mensen voordat ze je kennen?
– Hoe goed doe jij je best om iemand op je mailinglijst te krijgen?
En denk je dat je als je deze drie vragen aan je zelf gaat stellen, jij jouw omzet kan vertienvoudigen.
In deze blog wil ik je laten zien hoe een Thaise straathandelaar dat wel kan. Dus waarom jij niet?
Thaise Straatwijsheid
De afgelopen weken was ik in Thailand met mijn gezin op vakantie. Het was onze eerste reis naar Azië. En daar hebben we veel van geleerd. Zowel positief als negatief.
Wat mij erg opviel is de ondernemersgeest van de Thai. Iedereen handelt. In toeristen, in eten op straat, in de taxi op de avondmarkt of in de massagesalon. Overal is men bezig om geld en vooral meer geld aan je te verdienen. En daar wordt niet geheimzinnig over gedaan.
In Nederland zijn we dit niet gewend. Ze willen alleen maar ons geld! Vinden het irritant. We kijken er misschien ook wel wat op neer.
Hier in Nederland willen we niet verkoperig zijn. Herken je dat? ‘Ik wil wel een online onderneming, maar ik wil niet zo Amerikaans overkomen!’.
Ik wel, en daarom ben ik vaak nog veel te bescheiden. En als ik wat agressiever verkoop, krijg ik soms te horen; maar zo ben jij helemaal niet.
Wat kunnen we leren van de Thai.
Los van het gevoel dat je continu op je hoede moet zijn voor de volgende verkoper, heb ik wel waardering voor de ondernemersdrift van de Thai.
Dus mijn vraag is, wat kunnen wij Nederlanders leren in positieve zin van deze Thaise straathandelaars?
Ik heb 5 lessen voor je.
Les 1: Spreek de taal van je potentiële klant.
De meeste Thai spreken geen Engels en zijn arm. Hoe beter je als Thai Engels spreekt, hoe meer geld je kan verdienen. Een factor 10 of 20 is geen uitzondering.
De les voor ons is na te gaan hoe goed wij de taal van onze klant spreken. Helpen wij onze klanten echt op het niveau waar ze zitten, of overrompelen we ze met voor hun onbegrijpelijk jargon en vaktermen?
Les 2: Vraag wat je potentiële klant nodig hebben.
Als je in Bangkok over straat loopt, word je continu aangesproken door Engels sprekende Thaise mensen. Where are you from. Where are you going? Do you need a taxi? To eat? A Massage?
Deze vragen zijn terug te brengen tot de vraag: Wat heb je nodig? Of Hoe kan ik je helpen?
Als Nederlandse ondernemers zijn we vaak geneigd te lang over onszelf te praten en te weinig met de klant. Een klant is iemand die een oplossing wil hebben voor iets. Hoe sneller duidelijk is dat jij die oplossing kan bieden, hoe beter een klant naar je zal luisteren.
Les 3: Haal je potentiële klant eerst binnen.
Het volgende doel van een Thaise straatondernemer is je binnen te halen. In de taxi, in het restaurant, in de winkel, in de massagesalon. Dus staan er overal mensen die je uitnodigen om even te komen kijken.
De Thai snappen dat je aan iemand die ‘binnen’ is, wat kan verkopen. Het is een ‘hot lead’ geworden.
Die Thai doen er dus alles aan om hun klanten op hun ‘lijst’ te krijgen. Dat is prioriteit. Het praatje op straat, het willen helpen, is hun lead magnet.
De les voor ons is dat we veel meer aandacht moeten geven aan het binnenhalen en potentiële klanten en dus het laten groeien van onze mailinglijst. Zorg voor goede onweerstaanbare lead magnets!
Les 4: Bied ze wat aan! En verkoop!
Op het moment dat je binnen bent, probeert een Thai je van alles te verkopen en zorgt ervoor dat er omzet wordt binnengehaald.
Je kan dit agressief of verkoperig vinden, maar feit is, als jij niets aan je klanten aanbiedt, zal je ook niets verkopen. Hoe meer je aanbiedt, hoe meer je verkoopt.
Les 5: Laat ze gaan
Een klant die binnen is maar niets koopt, laat je weer gaan. De Thai snappen het begrip ‘overvloed aan klanten’ heel goed.
Ik hoor veel ondernemers die schrikken als ze afmeldingen zien op hun mailinglijst. Dat is niet erg, mensen die niet geïnteresseerd zijn, wil je niet op je mailinglijst. Dat kost alleen maar geld en frustratie.
Deze 5 inzichten hebben me wel aan het denken gezet.
Hoe kan ik jou helpen om deze Thaise inzichten direct te gebruiken in jouw online onderneming.
Het laten groeien van je mailinglijst moet prioriteit zijn van elke ondernemer die online wil zijn. Zonder mailinglijst blijft het sappelen.
Dus wat heb je nodig?
Een steengoed aanmeldcadeau voor je bezoekers. Een onweerstaanbare lead magnet!
Om jou te helpen heb ik twee producten.
1) GRATIS!
Test en verbeter jouw aanmeldcadeau of lead magnet met de gratis manual en checklist: ‘Hoe voorkom je de 10 Grootste Lead Magnet Fouten’. Je kan dit document direct kan downloaden van mijn site.
2) AANBIEDING!
Daarnaast heb ik een korte online training gemaakt waarin je leert hoe jij jouw lead magnet onweerstaanbaar kan maken voor jouw potentiële klanten. Deze training kost 67 euro ex btw.
Maar….
Als je voor optie 1 gaat en het document ‘Hoe voorkom je de 10 Grootste Lead Magnet Fouten’ downloadt, dan zie je een video waarin ik je uitleg hoe je de online training ‘Maak Onweerstaanbare Lead Magnets’ voor minder dan de helft kan krijgen!!!
(Mijn mastermind gaf mij op mijn donder omdat ze dit te goedkoop vinden, maar ik wil dat je laten zien wat de kracht van lead magnets is. Dus download dat document en profiteer van deze aanbieding)
En als je het document al eerder hebt gedownload?
Nu is het mogelijk dat je het document ‘Hoe voorkom je de 10 Grootste Lead Magnet Fouten’ al eerder hebt gedownload, maar dat je niet deze online training hebt aangeschaft.
Kan je dan toch korting krijgen op de online cursus? Ja, dat kan!
- Ga dan naar het document ‘Hoe voorkom je de 10 Grootste Lead Magnet Fouten’ op je harddisk.
- Of zoek de email op die ik je eerder heb gezonden, volg de downloadlink en download het opnieuw.
- Open het document en volg de aanbiedingslink in dit document.
- Er is maar 1 link, dus dat komt goed.
Kijk. De meeste Nederlandse aanmeldcadeau’s doe het slechter dan de vlotte babbel van een Thaise straatondernemer. Ze zijn niet aantrekkelijk, te lang, onduidelijk, vaag. Waardoor de meeste mailinglijsten maar nauwelijks groeien.
2 Reacties op "Waarom Thaise Straathandelaren Beter Ondernemen dan Nederlanders"
Ha Bastiaan, wat een inspirerende blog. Leuk om te zien hoe je je eigen ervaring naar binnen haalt en deze omzet in een praktische, maar vooral inspirerende blog. Een fijne manier van schrijven, of eigenlijk van vertellen, heb je. Ik ga graag met je tips aan de slag.
Dank je voor je mooie reactie! Succes!!