‘Ik help zelfstandig ondernemers om met hun kennis en expertise online geld te verdienen’
Deze zin komt uit mijn eigen bedrijfspitch. Als ondernemers mij vragen wat ik doe, dan krijgen ze dit antwoord.
De blik die dan in hun ogen komt is veel zeggend.
Of ze weten waar ik het over heb.
Of ze hebben geen flauw idee waar het over gaat en snappen niet dat dit ook voor hun geldt (of zou kunnen gelden).
Het lijken wel twee werelden.
Ondernemers die bezig zijn om zich online te profileren met blogs, nieuwsbrieven, ebooks, online programma’s, webinars.
En ondernemers die internet links laten liggen en vol vertrouwen op hun netwerk en daar hun uren maken.
Niets mis mee. Als je gelukkig bent in wat je doet, blijf dat dan vooral doen.
Helaas spreek ik veel ondernemers die offline helemaal niet zo gelukkig zijn.
Weinig opdrachten, veel tijd kwijt aan netwerken, weinig verwijzingen, stress door een lage omzet. Kunnen de rekeningen deze maand wel betaald worden. En wat als ik ziek word? Dan ligt mijn bedrijf stil. Ik zou wel minder willen werken, maar dan heb ik helemaal geen omzet meer…
In deze situatie zou een online onderdeel binnen je offline bedrijf uitkomst kunnen bieden.
Daarom ga ik in deze blog in op een aantal 101 vragen over online ondernemen. Speciaal voor de nieuwkomers en twijfelaars.
Mocht jij een doorgewinterde online ondernemer zijn, dan ben ik benieuwd wat jouw online onderneming voor jouw offline bedrijf heeft betekend. Laat dat eens weten in het commentaarveld onder deze blog? Jij motiveert daar andere lezers weer mee. Dank je!
Wat is online ondernemen?
Online ondernemen is internet inzetten om meer omzet te behalen. Kenmerken zijn het opbouwen van een mailinglijst, een website, producten die je online verkoopt, adverteren en zakelijk aanwezig zijn op sociale media.
Grofweg zijn er 3 vormen van online ondernemen:
- Ondernemingen die vooral voor online zichtbaarheid gaan ten behoeve van hun offline klanten. Dit zijn bloggers, vloggers, adverteerders.
- Ondernemingen die voor online zichtbaarheid gaan en online producten aanbieden eventueel naast hun bestaande offline bedrijf. Dit kunnen fysieke producten zijn zoals oliën (kleine webwinkel) of digitale producten zoals ebooks of online programma’s.
- Webwinkels zoals Bol.com of Bookings.com.
Ik richt mij vooral op de 2e groep. Ondernemers die – al dan niet naast hun bestaande offline onderneming – bewust kiezen voor online zichtbaarheid en online (bij voorkeur digitale) producten willen verkopen.
[bctt tweet=”Het schaarste goed dat je als ondernemer hebt is je tijd. Niet de omzet die je nog niet hebt gemaakt” username=”Roadmap2indep”]
Waarom start je een online onderneming naast je offline bedrijf?
De belangrijkste redenen om een online onderneming te starten is omdat je makkelijker meer klanten wilt hebben, meer omzet wilt maken, minder hard wilt werken of meer financiële zekerheid wilt hebben bij ziekte of pensioen. Natuurlijk kunnen ook alle redenen naast elkaar van toepassing zijn.
Veel offline ondernemers werken hard, heel hard, maar hebben minder omzet dan ze zouden willen. De concurrentie is hoog, hun uurtarief wellicht te laag om goed van te kunnen leven. Misschien is het lastig om nieuwe klanten te krijgen.
Als je bedenkt dat 3% de mensen die je spreekt misschien een klant van je wilt worden, moet je heel veel mensen spreken om 1 nieuwe klant binnen te halen.
Door internet bewust in te zetten kan je veel meer mensen bereiken en dus makkelijker contact leggen met potentiële klanten. Bovendien kan je volledig geautomatiseerd contact blijven houden met de 97% van de mensen die op dat moment nog niet je klant wilt worden. Dat doe je met een mailinglijst en die is daarmee mogelijk het meest waardevolle bedrijfsonderdeel van jouw bedrijf.
Kan ik ook online ondernemen?
Maar Bastiaan, het is allemaal zo technisch! Website, bloggen, mailinglijst, online programma’s. Ik weet toch niet hoe ik dat moet maken en ik heb daar ook geen tijd voor!
Ik heb hier twee antwoorden op:
- De techniek de afgelopen 10 jaar sterk is vereenvoudigd en wordt nog steeds eenvoudiger. Iedereen kan leren een blog te plaatsen. Iedereen kan een leren een video te uploaden op Youtube. Veel dingen zijn goed te leren.
- Je hoeft het technisch ook niet te snappen. Er zijn heel veel bedrijven die graag voor jou jouw online bedrijf technisch inregelen. Dus laat de technisch je niet tegenhouden (je onderhoudt waarschijnlijk ook niet je eigen auto).
Ja, jij kan ook online ondernemen.
[bctt tweet=”Klein beginnen betekent niet, klein denken” username=”Roadmap2indep”]
Mijn vraag is: Wat wil je online doen? Waar wil je op inzetten?
- Betere website
- Betere zichtbaarheid via sociale media en meer offline klanten
- Online producten verkopen
- Geautomatiseerde verkopen (passief inkomen)
En waarom wil je dat bereiken?
- Meer omzet
- Minder uren maken
- Hogere tarieven vragen
- Rentenieren
Als je helder voor jezelf krijgt waarom je een online bedrijf wilt hebben, wordt het veel makkelijker om dat te gaan realiseren. Dat doe je zelf of je besteedt het uit.
[bctt tweet=”Jaag je visie achterna, niet het geld – Het geld volgt uiteindelijk jou” username=”Roadmap2indep”]
Hoe veel tijd kost het opzetten van een online onderneming?
Tijd is het grootste struikelblok voor de meeste ondernemers die zich voor het eerst online begeven. Bij online ondernemen investeer je eerst in tijd, in het maken van online producten, in de techniek zoals websites of mailinglijsten en in je zichtbaarheid.Pas als deze op orde zijn kan je pas geld gaan verdienen.
Overigens is dat niet anders met een restaurant of een massagesalon. Ook daar zal je eerst moeten investeren in opleiding, de keuken, de massagekamer, tafel etc etc.
De meesten maken allemaal dezelfde fouten:
- Ze willen alles zelf doen (website maken, emails inregelen, social media)
- Ze willen te grote online programma’s maken zonder ervaring te hebben om iets online te verkopen
- Ze willen direct winst zien en zijn onvoldoende bereid te investeren in een goede online structuur.
Het gevolg is dat ze gefrustreerd raken omdat dat hele ‘online ondernemen’ veel te veel tijd kost en veel te weinig oplevert.
Een betere management van hun eigen verwachtingen had een hoop frustraties kunnen besparen.
Hoeveel tijd kost het dan?
Als je alles zelf doet ben je zeker een jaar bezig.
Als je alles uitbesteed, kan het technisch binnen enkele weken staan.
Zichtbaar zijn en blijven, daar is meer tijd voor nodig. Dat vraagt consistentie en doorlopend aanwezig zijn. Met 3-6 maanden gericht Facebooken, posten en reageren, kan je een hele snelle groei maken.
De meeste tijd zit in het bedenken en het inhoudelijk maken van je programma’s. Dit is zo verschillend. De ene ondernemer draait in een weekend een hele training in elkaar en heeft hem opgenomen. De andere ondernemer doet er 6 maanden over. Al zou ik de laatste adviseren om een coach te nemen om het sneller voor elkaar te krijgen.
Ik denk dat het allerbelangrijkste is dat je een goed plan hebt en continu door blijft werken, ook als je geen zin hebt of als het tegen zit.
[bctt tweet=”Luister vooral naar je klanten, niet naar je concurrenten” username=”Roadmap2indep”]
De beurt is aan jou
Zijn er vragen die bij jou spelen? Heb je twijfels of je het kan? Loop je ergens tegen aan? Stel je vragen hieronder in het commentaarveld. Als je vraagt, krijg je zeker een antwoord!
Succes.
Bastiaan
[bctt tweet=”De grens tussen offline en online ondernemen wordt steeds kleiner – Kan jij je permitteren om niet online te zijn” username=”Roadmap2indep”]