Help! Facebook past zijn algoritmes aan. Zakelijke posts worden minder getoond. Hoe bereik ik nu nog mijn volgers?
Facebook kondigde dit in november vorig jaar aan en de nieuwe algoritmes zouden vanaf 12 februari gaan gelden. Deze week dus.
Als je het zo leest, lijkt het echt een probleem. Maar is dat wel zo?
In deze blog een korte blik op veranderende Facebook spelregels.
En hoe je het heft in eigen hand kan nemen.
Facebook en Google passen spelregels aan
Op dit moment is Facebook een van de grootste speler als het gaat om je volgers te bereiken. Voorheen had Google het monopolie hier op.
Google heeft heel vaak de spelregels aangepast. Als je een beetje thuis bent in SEO (search engine optimalisatie) dan weet je wat voor kat en muis spel het is om goed gevonden te worden in Google.
Was het eerst keywords, daarna het aantal links naar je sites, daarna werd je gestraft voor kwalitatief lage links naar je sites, nu gaat het om echte content en hoe goed je de vragen van de zoekopdrachten op Google kan beantwoorden. Gegarandeerd dat de spelregels weer aangepast zullen worden.
Facebook heeft een soortgelijke –zelfs minder nette – aanpassingen doorgevoerd. Facebook vond het een aantal jaar geleden heel belangrijk dat alle bedrijven een bedrijfspagina aanmaakte. Op het moment dat je deze had gemaakt, vond Facebook dat je met advertenties het aantal volgers van je bedrijfspagina moest opschroeven. En daar gingen de portemonnees open. Veel geld werd er geïnvesteerd om maar zoveel mogelijk volgers te krijgen.
Tot anderhalf jaar gelden Facebook besloot dat het platform socialer moest. Afhankelijk van jouw gedrag kreeg je nog berichten te zien. Likete je de babyfoto van je buurvrouw, vond Facebook dat jij een voorkeur had voor babyfoto’s. Zakelijke posts worden standaard minder geliket, dus binnen de kortste keren kregen bijna alle volgers van zakelijke bedrijfspagina’s geen updates meer te zien. Waar het goed een jaar gelden nog 8% was, was dit de afgelopen maanden verder afgenomen tot 5%. En met de laatste updates, wordt dat nog minder.
Zichtbaar op Facebook? Als je maar betaalt!
Facebook wil sociaal zijn, dus zakelijk past daar niet op. Klinkt logisch.
Maar Facebook is wel een commercieel bedrijf en sociale posts leveren niets op…
Dus moeten de bedrijven (die al hadden betaald om volgers te krijgen) nu betalen om diezelfde volgers nog te kunnen bereiken. (Vast wel eens een vraag van Facebook langs zien komen waarin Facebook vraagt een post te ‘boosten’?)
Kortom, je blijft nog steeds even veel advertenties zien. Te weten iedere 7e post is een advertentie. Je kan wel raden dat Facebook die advertenties echt niet zal verminderen.
Neem het heft in eigen hand
Dit geldt natuurlijk voor iedere sociaal medium. Facebook en Instagram zijn hetzelfde bedrijf. LinkedIn wordt steeds commerciëler, Google was dat al.
Als je het succes van je bedrijf laat afhangen van je bereik dat een commerciële partij je biedt, kan je er donder op zeggen, dat je daar op een gegeven moment royaal voor moet betalen. Of dat je ineens geen toegang meer hebt tot je volgers.
Bedenk wat er gebeurt als zo'n platform besluit dat jouw account wordt geblokkeerd. Al is het maar tijdelijk of door een foutje? Weet jij wie jouw volgers zijn? Kan je ze nog op de een of andere manier benaderen? Of ben je ze allemaal kwijt? Je zal de eerste niet zijn die dat overkomt. (Bekijk de NetFlix serie GirlBoss over het verhaal van Sophia Amoruso en haar succes op eBay dat binnen 1 dag te niet werd gedaan omdat eBay haar blokkeerde).
De vraag is, hoe kan je dan het heft in eigen hand nemen?
Bouw aan je eigen mailinglijst
Ik heb lang het opbouwen van een mailinglijst uitgesteld. Gedoe, vond het niet nodig, zag het nut er niet van in. Tot ik er achter kwam hoe belangrijk een mailinglijst is voor de continuïteit van mijn bedrijf. Als je een eigen mailinglijst hebt, kan je op ieder moment contact leggen met je volgers. Je bent niet afhankelijk van veranderende Facebook algoritmes en advertenties. Jij bent in control.
Voor het opbouwen van een mailinglijst heb je een email service provider (ESP) nodig, zoals MailChimp, Autorespond of ActiveCampaign. En dat zijn ook commerciële partijen. Om jezelf helemaal veilig te stellen, zorg dat je regelmatig een kopie van je mailinglijst download (exporteer contacten).
Mocht welke partij dan ook de algoritmes aanpassen of erger nog, jou blokkeren. Met (een kopie van) je eigen mailinglijst, kan je diezelfde dag nog door.
Ben jij afhankelijk van 1 partij?
Ik spreek veel ondernemers die nog helemaal niets met een mailinglijst doen. Ondertussen zijn ze wel druk bezig met Facebook volgers te krijgen, campagnes op te zetten, en Facebook marketing.
Ik vind dat heel erg risicovol. En ik hoop dat ik een beetje heb kunnen uitleggen waarom ik dat zo zie. Dat is waarom ik het belang van een eigen mailinglijst erg benadruk in mijn klantgesprekken.
Hoe doe jij het? Heb jij je mailinglijst staan en werkend? Zorg jij dat je Facebook volgers ook op je mailinglijst komen? Laat het weten in het commentaarveld hieronder.
Ik ben heel benieuwd wat jij vindt van deze nieuwe Facebook updates.
Wil je meer weten over het opzetten van je eigen mailinglijst en hoe je ook nieuwe leads krijgt, meld je dan aan voor mijn webinar: Meer klanten door internet.
Warme groet,
Bastiaan
PS, wil je deze post liken en delen? En vergeet niet mee te praten. Thanks.
8 Reacties op "Wees niet afhankelijk van Facebook"
Mooi en helder artikel Bastiaan! Facebook is de grootste scam die er is, maar kan ook veel voor je gaan opleveren als je het goed weet in te zetten. Ik ben 4 maanden gestart met Messenger Marketing. Je kunt met Messenger marketing door gebruik te maken van een leadmagnet de email gegevens van je klant inwinnen en door te koppelen met Zapier het email adres in jouw autoresponder laten vloeien. Het voordeel is dat je een lijst opbouwt in messenger en email. Doorgaans worden email adressen vaker gewijzigd dan facebook profielen, dus je messenger lijst zal het meest up to date blijven en de openingsrate en click through rates zijn waanzinnig hoog. Door gebruik te maken van Email marketing en Messenger marketing zul je alles in eigen hand kunnen houden, ook al veranderd facebook het algoritme.
Ik ben zelf nog niet bezig geweest met Messenger marketing. De koppeling via Zapier is zeker heel goed. Die gebruik ik voor mijn FB lead-ads. Als iemand op een FB lead ad aanmeldt, wordt Zapier getriggered en komt deze persoon op mijn mailinglijst en krijgt ie de emails. Zonder Zapier moet je de leads eerst exporteren en handmatig importeren. Onhandig. Er zijn ook betaalde tools die dat voor je kunnen regelen, maar Zapier, als je dat al gebruikt, is wel erg handig.
Super duidelijk! Ik ben blij dat je me dit ook al stap voor stap in de coaching hebt uitgelegd. Deze week voor het eerst een download gemaakt van mijn lijst. En nu over de 200 actieve “lezers”
Dank je Leanne! Ja, dit leeft, dus dan moet ik dat kwijt 😉
Wat een heldere blog Bastiaan. Er gaan veel verschillende verhalen rond over Facebook en dat bedrijven straks van Facebook geweerd worden.
Dank dat je helder uiteen zet hoe het er nu uitziet en hoe de toekomst er waarschijnlijk uit gaat zien!
Ik ben en ga er nog meer mee aan de slag!
Ik kan dat niet bevestigen, maar het zou me niet verbazen, hoewel… Waar haalt FB dan zijn inkomsten vandaan? Bedrijven blijven nodig voor dit miljarden bedrijf.
Jemig, wat een heftige voorbeelden van ‘tijdens het spel de regels veranderen’…. En je staat daar als eenvoudige gebruiker machteloos tegenover. Ik moet toch maar eens echt werk gaan maken van mijn lijst!
Ja, en dat zal niet veranderen. Dus beter in eigen beheer.