Vind je het schrijven van een blog ook maar gedoe…
Een verplichting. Komt er eigenlijk niet van…
Iedere week schrijf ik een nieuwe blogpost en vaak zit ik achter mijn bureau naar een leeg papier te staren. Wat ga ik schrijven…? Wat wil ik mijn volgers vertellen?
Herken je dat?
Niet dat ik geen onderwerpen heb. Ik heb een blog kalender liggen met ruim 50 blog ideeën. Ik zou zo een jaar vooruit moeten kunnen werken. Maar de ideeën op deze lijst raken niet waar ik op dat moment mee bezig ben.
En dan komt dat writersblock… Daar ben ik er wel klaar mee. Blehhhh. Gedoe is het.
Mijn blog is niet mijn bedrijf!
Hoeveel tijd kost het je om een blog te schrijven? Toen ik 5 jaren geleden begon was ik uren bezig. Soms wel een hele dag. Eerst een onderwerp verzinnen. Dan schrijven. Dan verbeteren. Plaatsen. Mooi maken. En voor ik het wist was ik zo maar een hele dag verder.
Maar mijn blog is niet mijn bedrijf. En ik wil niet zo lang met een blog bezig zijn.
Tenzij je bedenkt dat je blog een onderdeel van je marketing is.
Dat vraagt een andere manier van denken.
Je blog moet ergens naar toe werken.
De meeste blogs die ik lees zijn informeren en hebben geen duidelijk doel van uit het bedrijf. Dat is een gemiste kans. Want daarmee is je blog geen onderdeel van de marketing maar. (Er valt wel wat voor te zeggen als dat je met zo’n blog je expert status opbouwt, of dat het goed is voor SEO. Maar waarom zou je niet alle drie doen).
Waar je blog ook over gaat, het is goed om er een hele duidelijke actie aan te koppelen (een zogeheten: call to action).
Je wilt dat je lezer niet alleen geïnformeerd of geëntertaind wordt. Je wilt dat je lezer ook iets gaat doen. Je wilt dat je lezer denkt: Heee, dat is interessant! Laat ik verder klikken, mijn naam achter laten, dit downloaden.
Dus je blog zal ergens naar toe moet werken.
- Een aanmeldformulier voor een weggever.
- Een aanbod voor een laag geprijsd betaald product
- Aanmelden voor een webinar
- Opvragen van informatie zoals een survey.
[bctt tweet=”Writing about a writer’s block is better than not writing at all” username=”Roadmap2indep”]
[bctt tweet=”Get inspired – Take Action” username=”Roadmap2indep”]
[bctt tweet=”Great things never came from comfort zones” username=”Roadmap2indep”]
Het vinden van een blogonderwerp.
Om snel een blog onderwerp te vinden, kan je jezelf een tweetal vragen stellen.
- Welk product of aanbod (gratis dan wel betaald) wil ik mijn lezers onder de aandacht brengen?
- Welk blog onderwerp kan ik kiezen dat daar naar toe leidt? Informatie, een casestudy, een story.
Met deze twee vragen koppel je je blog weer aan je bedrijf en je marketing. Ik ben er van overtuigd dat je vrij snel een interessant onderwerp hebt gevonden. Bovendien schrijf je veel sneller je blog omdat je weet waar je naar toe schrijft.
Mijn antwoord voor vandaag was:
- Ik wil ze vertellen dat ik een nieuwe weggever heb. Een nieuw 5 Stappenplan over hoe je met internet meer klanten en omzet kan krijgen.
- Ik laat zien hoe je met een blog heel gericht naar een ‘actie’ kan schrijven. En ik doe wat ik schrijf (en schrijf wat ik do)
Gebruik deze tips als je zelf ooit tegen een writersblock aanloopt. Het zal je zeker helpen.
Het woord is aan jou
Laat in de Commentsector eens weten waar jij tegen aanloopt bij het schrijven van je blogs. Wat is je grootste hobbel bij het schrijven van je blogs? Bijvoorbeeld:
- Kost te veel tijd
- Weet niet waarover
- Weet niet hoe je een blog moet schrijven
- Ziet het nut er niet van in
- Geen zin
- Of iets anders???
Laat je reactie achter in het commentaarveld hier onder de blog >>>]
Download het nieuwe 5 Stappenplan
Ik heb de afgelopen weken meet veel startende ondernemers gesproken en ondernemers die een goed offline (!) bedrijf hebben opgezet.
Iedere keer weer zie ik dat ze internet maar heel beperkt inzetten. Zaken die ik vanzelfsprekend vind (het gebruiken van een mailinglijst) blijken helemaal niet zo vanzelfsprekend.
Daarom heb ik een nieuw ebook geschreven. Een 5-Stappen plan om meer klanten en omzet te krijgen door internet. 5 Stappen waarvan ik denk dat iedere ondernemer ze zou moeten inzetten. Los van de vraag of ze online dan wel offline ondernemen.
Dit is het!
Als je zo op pad gaat, blijf gefocust, blijf groeien en inspireer de mensen om je heen!
Bastiaan
[bctt tweet=”Remember WHY you started” username=”Roadmap2indep”]
[bctt tweet=”Do what they think you can’t do” username=”Roadmap2indep”]
2 Reacties op "Weg met het Writersblog"
Leuk Bastiaan dat je aangeeft dat je in een blog wel een dienst of to-do actie mag plaatsen. Zelf doe ik dat niet omdat het dan reclame wordt. Wel vraag ik de lezer als ze meer inspiratie willen om deze online te delen en zich aan te melden voor de mailing (geen nieuwsbrief dus hehe)
Maandelijks maak ik er 1 (en daarnaast ook 1 voor de cursisten)
Ik schrijf op een maandag, dat staat dan al in mijn agenda.
Daarna in de mail, online waaronder op facebook voor 1 mnd inplannen incl. de events. Daar ben ik tussen de 4-6 uur mee bezig. Een hoop tijd maar dan is het voor de gehele maand wel klaar. En het mooie is dat ik er zelf ook nog van leer.
Qua inspiratie is het vaak leeg bij me totdat ik begin te schrijven en houd het dan bij 1 onderwerp.
Ik lees graag je volgende blog, want wie weet steek ik daar wat van op wat ik toe kan passen.
Oja…
Tijd is voor mij altijd het grootste obstakel geweest. Schrijven is 1, maar het plaatsen, de quotes maken, de samenvatting voor Facebook, nieuwsbrief maken etc. Het kost allemaal tijd.
Door mijzelf te dwingen binnen enkele uren de blog en het plaatsen af te hebben, voorkom je dat je veel te lang bezig bent. (been there done that…)
Wat is voor jou het grootste obstakel bij bloggen?